Station Gent-Sint-Pieters pas klaar in 2024

Zo moet het station in Gent er uitzien als de werken af zijn ©RV

De werken aan het station Gent-Sint-Pieters slepen aan tot 2024, twee jaar langer dan initieel aangekondigd. Dat hebben de projectleiders bevestigd.

'Bij de start van de opmaak van het plan in 2007 waren er 37.000 reizigers per dag. Dat waren er bij het begin van de werken in 2011 al een pak meer en nu zijn het er al 54.000', zegt Gisèle Rogiest, de woordvoerster van het Project Gent-Sint-Pieters. 'Bovendien, en dat maakt de werf complex, mogen maximaal twee van de twaalf sporen buiten gebruik zijn.'

Het station Gent-Sint-Pieters is het drukste station van Vlaanderen. Het project moet de site omvormen tot 'een hedendaags vervoersknooppunt'.

De infrastructuur van het station wordt vervangen door zeven viaducten, waarover de sporen en perrons komen. Onder de sporen komt een publiekszone en in de kelder komen fietsenstallingen en technische ruimtes. De perrons krijgen een glazen vloerplaat, zodat er overal voldoende licht komt.

Tuin

'Een viaduct bouwen duurt ongeveer twee jaar', zegt ingenieur Dirk Evenepoel. 'Momenteel zijn twee viaducten af.' Sinds deze week is perron 12 volledig af, tegen begin volgend jaar moet ook spoor 11 af zijn. Ook de fietsenstalling is al (deels) in gebruik.

Na de zomervakantie starten de werken voor de aanleg van een 1.150 vierkante meter grote tuin in de helling van het Koningin Maria Hendrikaplein. Het station blijft tijdens de werken open.

De partners van het project Gent-Sint-Pieters zijn de NMBS, Infrabel, Eurostation, De Lijn, AWV en de stad Gent.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud