Orderboekjes Belgische baggeraars puilen uit

©deme

De Belgische baggeraars Jan De Nul en DEME boeren goed. Samen harkten ze vorig jaar 4 miljard euro omzet bij elkaar op een totale markt van 10,6 miljard. In hun orderboekjes prijken 6,6 miljard euro aan bestellingen, de hoogste cijfers van de afgelopen vijf jaar. Jan De Nul haalde vorig jaar een record kasstroom.

Het baggerbedrijf Jan De Nul uit Hofstade bij Aalst zag zijn nettowinst vorig jaar wel dalen van 200 naar 116 miljoen. Dat blijkt uit het zopas verschenen jaarverslag. ‘Dat is hoofdzakelijk te wijten aan verhoogde voorzieningen voor belastingen’, zegt financieel directeur Paul Lievens, ‘voor werken die in het buitenland waren afgelopen. Ook namen we provisies op risico’s op de Argentijnse peso voor ons langlopend contract in Argentinië.’

Veel belangrijker, aldus Lievens, is de operationele cashflow. ‘Die haalde een recordhoogte van 510 miljoen euro, een marge van 24 procent. In 2011 haalden we met een ebitda van 458 miljoen een marge van 22 procent.’ De bedrijfswinst bleef status quo op 216 miljoen euro, net als de omzet.

De Oost-Vlaamse baggeraar, eigendom van de familie De Nul, heeft vandaag voor 3,3 miljard bestellingen in zijn orderboek staan - evenveel als rivaal DEME - een van de hoogste cijfers van de voorbije vijf jaar. Jan de Nul haalde in de gouden jaren van de bouw van de palmeilanden in het Midden-Oosten orderboeken van meer dan 4 miljard euro per jaar.

‘Vroeger hadden we veel meer grote contracten van 200 miljoen euro en meer’, zegt Lievens. ‘Nu zijn er maar enkele grote en veel middelgrote contracten van rond 50 miljoen euro. Dat vergt een andere logistiek. Maar het geeft ons wel de mogelijkheid om - gezien onze grote vloot - makkelijker clusters te maken met onze schepen voor bepaalde regio’s. Zodat we niet naar de andere kant van de wereld moeten om grote werken uit te voeren.’

Ondanks de miljardeninvesteringen in nieuwe schepen de afgelopen jaren, zal Jan De Nul er dit jaar in slagen zijn schulden terug te brengen tot 250 miljoen euro. Lievens: ‘Daar zijn we heel trots op’.

Contracten

Jan De Nul haalt 70 procent van de omzet uit maritieme werken en baggeren. Bouw en offshore zijn ongeveer even groot met 13 procent, de opbrengsten uit milieuprojecten - een domein waarin concurrent DEME actiever is - blijft beperkt tot 4 procent. Europa, Azië en Amerika zijn elk goed voor iets meer dan een kwart van de omzet.

Jan De Nul haalde dit jaar belangrijke baggercontracten binnen in Indonesië, Rusland en Australië. In Indonesië wordt een 260 ha groot offshore-eiland opgespoten voor huisvesting en recreatie. In Rusland baggert de groep een toegangskanaal en een havenbassin uit voor de haven van Sabetta. Dat moet het transport van materiaal voor het Yamal lng project mogelijk maken. Een ‘middelgroot project’, klinkt het bij Jan De Nul waar men er geen bedrag wil opzetten. Er zijn tien baggerschepen bij betrokken.

In Australië legt de groep een geul aan op 150 m diepte voor een pijplijn die offshoreplatformen moet verbinden met het land. Daarvoor gebruikt de groep een ‘valpijpschip’ van 200 m lang en 40 m breed, het grootste ter wereld.

De bouwpoot van Jan De Nul sleepte begin dit jaar een contract in de wacht voor de bouw, inclusief 30 jaar onderhoud, van de A11, een nieuwe autoweg tussen Brugge en Knokke. Het gaan om een pps-project samen met Van Laere en Franki.

DEME

Het Antwerpse DEME, eigendom van de beursgenoteerde groepen CFE en Ackermans & van Haaren, maakte begin dit jaar al cijfers bekend. Omzet en bedrijfskasstroom stegen met respectievelijk 8 en 17 procent. Het orderboek zwol met 38 procent en bedraagt nu eveneens 3,3 miljard euro.

DEME haalde vorig jaar drie grote contracten binnen: baggerwerken in het kader van het Wheatstone-lng-project in Australië, baggerwerken en landaanwinning voor de nieuwe haven van Doha in Qatar en funderingen voor het Northwind-windmolenpark voor de Belgische kust waar Jan De Nul de aanleg van de tientallen km lange kabel voor zijn rekening neemt. De offshoredochter van DEME GeoSea gaat binnenkort meewerken aan de bouw van twee grote windmolenparken in Duitsland en het VK, een contract van circa 120 miljoen euro. DEME lag mee aan de basis van het eerste Belgische offshore windpark C-Power.

Stopcontact

Beide baggergroepen hopen mee te profiteren van de plannen om voor de Belgische kust een stopcontact op zee - een eiland of een platform - te bouwen waarop alle offshorewindmolenparken hun geproduceerde stroom kunnen afleveren.

Beide bedrijven hopen allicht dat ‘de droom’ van minister van Noordzee Johan Vande Lanotte (sp.a) realiteit wordt. Die wil voor de Belgische kust een energie-atol in de vorm van een donut laten bouwen voor de tijdelijke opslag van overtollige productie uit de windmolens. Zowel Jan De Nul als DEME hebben ervaring met de aanleg van kunstmatige eilanden in Qatar en Dubai. DEME bouwt momenteel 120 km buiten de kust van Abu Dhabi twee artificiële energie-eilanden.

Samen voeren de twee eeuwige concurrenten - die samen met de twee Nederlandse baggeraars Van Oord en Boskalis het gros van de wereldbaggermarkt verdelen - de onderhoudsbaggerwerken uit voor de uitdieping van de Schelde. Een werk tot in de eeuwigheid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content