Bereikbaarheid

Ik heb meermaals instemmend moeten knikken bij het lezen over de Homo Interruptus in de Tijd dit weekend. Het is heel herkenbaar hoe we door de opkomst van e-mail, sociale media en vooral de smartphone constant springen van het ene naar het andere onderwerp en we ons nog moeilijk lange tijd kunnen concentreren op eenzelfde onderwerp.

Door Caroline Ven, gedelegeerd bestuurder van het ondernemersplatform VKW

Het deed me denken aan een gesprek dat ik onlangs had met een man die herstellende was van een burn-out. We waren tot de conclusie gekomen dat het niet altijd de strikte werktaken zijn die tot overbelasting leiden, maar al de prikkels die erbij komen. En het niet kunnen stoppen. Een beetje de alarmbel waar ook neuropsychiater Theo Compernolle het over heeft.

Bedrijven zoals BMW, Total en Siemens willen nu blijkbaar ingrijpen om hun medewerkers opnieuw meer mentale rust te waarborgen. Geen e-mails of bereikbaarheid buiten de werkuren. Want uiteraard willen bedrijven burn-outs vermijden. Zij willen gelukkige en productieve mensen op de werkplek.

Toch betwijfel ik of nieuwe strakke regels ons kunnen terugkatapulteren naar het ‘9 tot 5’-tijdperk. De nieuwe technologieën bieden niet alleen onweerstaanbaar veel flexibiliteit, ze maken ook dat werktaken niet strikt binnen de voorgeschreven uren gerealiseerd hoeven te worden. Ik kan mijn zoontje al eens oppikken aan school zonder daarom een belangrijke telefoon of mail te missen. En nadien werk ik ’s avonds verder, op de momenten die mij best passen.

Dat geldt ook voor heel wat collega’s. Elk heeft zijn eigen specifieke agenda, maar door het behalen van doelstellingen centraal te stellen en niet de plaats of het uur waarop er gewerkt moet worden, kan werk en privéleven vaak beter in balans worden gebracht.

Daarom hebben we niet zozeer nood aan nieuwe strakke regels en procedures en eenheidsworst. Wel deel ik de analyse dat we dringend efficiënter moeten leren omgaan met al die nieuwe mogelijkheden en technologieën. Zoals we hebben leren eten met mes en vork omwille van hygiëne en beleefdheid, is er ook nood aan breinhygiëne. Onze hersenen zijn immers snel verslaafd aan de prikkels en afleiding die mails, berichtjes en instant messages op ons afvuren.

Om daaraan te leren weerstaan zal ook het leiderschap van een organisatie een voorbeeldrol moeten vervullen. Als de leidinggevende op eender welk moment van de dag of nacht mogelijks belangrijke, maar daarom niet dringende, mails verstuurt, geeft dat een verkeerd signaal. Tijdens een vergadering regelmatig naar de smartphone gluren geeft aan dat de vergadering misschien toch niet zo belangrijk is.

Lange tijd zijn we er ook in het bedrijfsleven van uitgegaan dat een nieuwe etiquette rond de nieuwe media vanzelf tot stand zou komen. Niet dus, integendeel. In plaats van strikte regels en procedures denk ik dat bedrijven daarom dringend het voorbeeld moeten stellen vanuit de verwachtingen én het gedrag van leidinggevenden.

Zo staat mijn smartphone vanaf 10 uur ’s avonds tot 6 uur ’s ochtends op ‘niet storen’. Uiteraard kunnen die momenten ad hoc worden uitgebreid. Nu hem nog wegstoppen tijdens vergaderingen en vragen aan de anderen dat ook te doen. En niet-dringende zaken niet onmiddellijk doorsturen, laat staan zelf beantwoorden buiten de gangbare werkuren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud