Panne(n)koeken

©IMAGEGLOBE

Kinderen in een steeds digitalere maatschappij moeten leren omgaan met de basisblokken die in de kennismaatschappij centraal staan.

Door Peter Hinssen, partner in Across Group en voorzitter van Across Technology

Ik kan enorm genieten van ‘Wouters vs. Waes’. Briljant gemaakt en bijzonder charmant gedragen door de twee ontwapenende persoonlijkheden van Tom Waes en Koen Wauters. Vorige week zetten ze hun epische strijd voort met hun deelname aan ‘Het Groot Dictee der Nederlandse Taal’.

Het was bijzondere televisie. Daar zaten de twee binken ‘zonder hoger diploma’ heel onwennig in de pluchen banken van de Eerste Kamer in Den Haag, terwijl ze een dictee van Kees van Kooten doorworstelden. Waes won met 35 fouten. Wouters had er 37. De complexiteit en absurditeit van onze Nederlandse spelling waren voldoende om de twee deelnemers totaal het noorden kwijt te laten raken.

Ik geef niet veel om spelling. Daar heb je een spellingchecker voor. Je kan je afvragen waarom een levend iets als taal geregeerd moet worden door een stel absurde regels, opgesteld door een paar elitaire pennenlikkers. Elk jaar verbetert de technologie om de mens te helpen zich correct uit te drukken en te schrijven. Maar elk jaar jagen we busladingen kinderen het bos in door ze op een absurde manier de on-logica van onze Nederlandse taal te proberen onderwijzen.

We zouden ze nochtans zoveel andere dingen kunnen leren. Echte logica bijvoorbeeld. Er was flink wat commotie omdat een aantal leraren geopperd had dat ‘leren programmeren’ een interessante aanvulling kan zijn op het curriculum van leerlingen op de lagere school. Veel landen doen dat al. Het VK bijvoorbeeld, en veel Scandinavische scholen. Zelfs Letland. De storm van protest in de media was ongezien. Van ‘het is schandalig om die kinderen nu al hun wereld te beperken tot eentjes en nulletjes’ tot ‘laat een kind toch een kind zijn’.

Hoe bekrompen kunnen we zijn? Nee, het is veel beter kinderen te laten worstelen met of het nu ‘pannekoeken’ dan wel ‘pannenkoeken’ moet zijn.

Ik ben een grote fan van het STEM-denken in onze scholen. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Het idee is dat we kinderen in een steeds digitalere maatschappij moeten leren omgaan met de basisblokken die in de kennismaatschappij centraal staan. Dat we kinderen moeten leren omgaan met patronen, algoritmes, logica en leren ‘redeneren’ in plaats van de opvoeding te baseren op feiten. Spelling is feiten. Wiskunde is logica.

De beste manier om dat te leren is al spelend. Bijvoorbeeld via de CoderDojo-beweging. Ik heb een zoon van 10. Hij en zijn opa zijn gigantische fans van CoderDojo. Ze trekken elke maand naar de groep, waar een 30-tal kinderen leren programmeren met Scratch. Een prachtige tool, helemaal niet moeilijk en zeer kindvriendelijk. Het leert de basisbegrippen van programmeren op een heerlijk speelse manier aan. Binnen de kortste keren kan een kind (al vanaf 6 jaar) een programmaatje bouwen, een spelletje maken, een taak uitvoeren. Ze leren denken, analyseren, en redeneren.

De CoderDojo’s in ons land zijn overbezet. Vrienden organiseren de CoderDojo in Lier en zagen hun 40 plaatsen in minder dan 4 (!) minuten uitverkocht.

Het is hallucinant hoezeer onze regio achterblijft en de kop in het zand blijft steken. Alsof we op lange termijn kunnen overleven als een regio van sociaal assistenten en boekhouders. Maar die wel perfect kunnen spellen.

Ik heb het al lang opgegeven de politici te overtuigen. Die zijn meer begaan met wie welke kleur van tuinkabouter mag gebruiken. En ik kan ook niet meer wachten. Tegen de tijd dat de politici mijn idee omarmen en het onderwijs écht hervormen zijn mijn kinderen al lang de deur uit. Dus zoek ik zelf een oplossing en zorg ik dat mijn kinderen de deur naar de CoderDojo’s wel vinden.

En komt mijn zoon met slechte cijfers voor dictee naar huis, dan kan me dat eerlijk gezegd bijzonder weinig schelen. Ik gok erop dat als hij zijn STEM-basis maar verzorgt, hij er in de kennismaatschappij geen ‘pannekoek’ minder voor zal moeten eten. Of pannenkoek. Whatever.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content