Hasselt schrapt gratis bussen

Foto's in het depot in Hasselt. (Foto: Belga)

De meeste Hasselaren moeten voortaan betalen voor een busrit. Alleen jongeren onder 19 jaar zullen nog gratis mogen reizen. Het stadsbestuur schaft het gratis rijden voor eigen inwoners af om budgettaire redenen.

Wie ouder is dan 19 jaar, zal 60 eurocent per busrit moeten betalen. Dat heeft het schepencollege van Hasselt bepaald.

Ruim vijftien jaar lang hebben de inwoners van de Limburgse hoofdstad kunnen genieten van gratis busvervoer. Het was de toenmalige socialistische burgemeester Steve Stevaert die het - controversiële - systeem op 1 juli 1997 invoerde. Iedereen, zowel inwoners als bezoekers, kon gratis gebruik maken van de pendelbussen in het stadscentrum, terwijl de inwoners ook gratis van en naar de deelgemeenten konden reizen met de zogenaamde H-bussen.

Het project kostte De Lijn destijds 967.000 euro per jaar en ook het stadsbestuur deed een duit in het zakje. Stevaert kreeg veel lof. Zowel vanuit binnen- als buitenland kwamen overheden het project bestuderen om ook bij hen nieuwe mobiliteitsvormen te introduceren. 

Anderzijds kreeg het initiatief ook kritiek. Niet alleen omwille van de oplopende kostprijs, die tien jaar na de lancering voor De Lijn al bijna 3,5 miljoen euro bedroeg. Het stadsbestuur zelf diende 1,75 miljoen euro bij te leggen voor de dienstverlening en had in de begroting van 2013 1,9 miljoen euro voorzien.

Vooral de term 'gratis' stuitte politieke tegenstanders en een pak burgers tegen de borst. Want Vlaamse en lokale belastingbetalers moesten toch voor de kosten opdraaien. In een context van overheidsbesparingen was het gratis busvervoer een belangrijk thema in de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen oktober. Vooral de Open VLD van toenmalig schepen van Economie Laurence Libert gooide de knuppel in het hoenderhok. Ze maakte van de afschaffing van de gratis bussen een programmapunt. N-VA ging hierin mee, terwijl CD&V, die vandaag nog steeds mee in de meerderheid zit, een kleine bijdrage per rit wou introduceren.

Burgemeester Hilde Claes (sp.a) was in volle verkiezingsstrijd nog tegen de afschaffing, omdat dit zou leiden tot meer autoverkeer, meer milieuvervuiling en ongevallen. Het contract tussen de stad Hasselt en De Lijn liep normaal gezien af op 1 december vorig jaar. Maar het schepencollege besliste om het contract te verlengen in afwachting van een nieuwe offerte van De Lijn. Dan zou Hasselt een definitieve beslissing nemen. Het contract tussen Hasselt en De Lijn loopt af op 1 mei. 

Hasselt moet net als andere steden en gemeenten budgettaire inspanningen leveren om de begroting onder controle te houden. Naast het afschaffen van het gratis busvervoer neemt het schepencollege nog andere maatregelen. Zo worden de opcentiemen verhoogd en komt er een forse huisvuilbelasting van 55 euro per gezin, plus 12,5 euro per gezinslid. Tot slot zullen toeristen voortaan een belasting van 2,5 euro moeten neertellen als ze in de 'Hoofdstad van de Smaak' neerstrijken.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud