Privatisering luchthavens bitter voor Vlaanderen

©BELGA

Meerderheid en oppositie stellen zich vragen bij de hoge bedragen die de Vlaamse overheid in de regionale luchthavens van Oostende en Deurne zal pompen, ook na de privatisering.

Het beheer van de regionale luchthavens bezorgt de Vlaamse regering al jaren kopzorgen. De regering besliste in 2008 het beheer van de regionale luchthavens van Deurne en Oostende om te vormen tot een zogeheten LOM-LEM-structuur. Dat betekent dat de overheid via de luchthavensontwikkelingsmaatschappij (LOM) verantwoordelijk blijft voor de infrastructuur van de luchthavens.

De luchthavensexploitatiemaatschappij (LEM) neemt de commerciële uitbating op zich. Na een lange onderhandelingsprocedure met de enige weerhouden kandidaat, de Franse groep Egis, gaf de Vlaamse regering in juli groen licht voor de overeenkomst met Egis.

De regering gaf daar tot nu toe nog geen details over. Ze stelde die na aandringen van de oppositie wel ter beschikking van het Vlaams Parlement, maar enkel onder strikte voorwaarden, dit vanwege de ‘economische belangen’. De parlementsleden - van meerderheid en oppositie - stellen zich vragen bij de voorwaarden van het contract.

Dure privatisering

‘De luchthavens privatiseren, is duurder dan ze zelf uitbaten’, leidt Vlaams Parlementslid Peter Reekmans (LDD) af uit de documenten. In 2013 geeft de Vlaamse regering alleen voor Deurne een exploitatiesubsidie van 2,34 miljoen euro en een investeringssubsidie van 2,46 miljoen. Over de concessievergoeding aan Vlaanderen zegt Reekmans: ‘Wanneer Egis er niet in slaagt nieuwe trafiek aan te trekken, betalen ze amper iets. Maar als ze dat wel doen, is bijna alles voor Egis.’

‘De Vlaamse overheid subsidieert Egis voor de uitvoering van veiligheidstaken’, zegt Vlaams Parlementslid Wilfried Vandaele (N-VA). ‘Het gaat dan over personeelskosten, werkingskosten en investeringen. Die subsidie is zeer aanzienlijk. Maar het is natuurlijk geen geheim dat de regionale luchthavens altijd verlieslatend zijn geweest. We houden ze in stand voor de effecten op de economie en werkgelegenheid.’

Te ambitieus businessplan

Bovendien is het businessplan van Egis volgens Vandaele en Jan Penris (Vlaams Belang) wel erg ambitieus. Voor Oostende mikt Egis op drie keer het huidige aantal passagiers. Dat moet gebeuren door het aantrekken van lagekostenmaatschappijen en het versterken van de chartervluchten. Het vrachtverkeer moet verdubbelen om het terug op het oude peil te brengen.

In Antwerpen wil Egis het aantal passagiers verdubbelen. Het wil andere luchtvaartmaatschappijen aantrekken en verschillende andere Europese (hoofd)steden aandoen. Vandaag vertrekken vanuit Deurne alleen nog maar vluchten naar Groot-Brittannië.

De overeenkomst wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie. De oppositie vreest dat die de ‘verdoken subsidiëring’ zal afkeuren, waardoor het terug naar af is. Europa liet zich dit jaar al herhaaldelijk kritisch uit over de wildgroei van regionale luchthavens en kant zich zowel tegen verse investeringen als tegen de subsidies die vaak nodig zijn om ze open te houden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content