Advertentie

Belgische helikopters: 'geen last van roest'

De eerste NH90 voor het Belgische leger komt uit de fabriek in Donauwörth

De NH90-helikopter, waarvan België er 8 heeft besteld, heeft last van roest. Tenminste de exemplaren die Nederland ontving, België kreeg een aangepaste versie met een anti-corrosielaag, zo verzekert Defensie.

Verschillende media brachten deze morgen het corrosieprobleem van de NH90 onder de aandacht. Nog voor de nieuwe legerhelikopters volledig operationeel zijn, blijken al problemen op te duiken. Want in Nederland en Frankrijk, waar de helikopters wel al gebruikt worden, stellen ze onder meer vast dat ze niet bestand zijn tegen zeezout. Na enkele vluchten over zee doken corrosieproblemen op.

Ons land bestelde in totaal 8 NH90's. Vier daarvan, de NH90 NFH of Nato Frigate Helicopter, moeten de oude Sea Kings vervangen en zullen dus vooral voor maritieme missies als bewaking, transport en reddingsoperaties ingezet worden. Ook Frankrijk, Noorwegen, Italië en Nederland kregen dit type al geleverd. Daarnaast bestelde België ook vier NH90 TTH of Troop Transport Helicopters, die als transporttoestel voor het leger zullen gebruikt worden.

Van de NH90 werden al meer dan 500 exemplaren van diverse types verkocht aan een dozijn landen. Wie verantwoordelijk is voor de corrosie van de Nederlandse en Franse exemplaren is nog niet duidelijk: het staartstuk wordt gemaakt in Italië, het voorste en middelste deel van de romp in Duitsland en de deuren in Nederland. Assemblage vindt plaats in Frankrijk, Duitsland en Italië. De Nederlandse toestellen worden dus in Italië geassembleerd, de Franse, wat dacht u, in Frankrijk.

In het Radio 1-programma De Ochtend benadrukte minister van Defensie Pieter De Crem dat het om toestellen gaat die door de Navo geaccrediteerd zijn en zeer performant zijn. 'Dit is een grote investering - 400 miljoen naar verluidt - maar een die ook werkelijk noodzakelijk is.' Tot dusver heeft de minister geen weet van problemen, maar hij zal uiterst waakzaam zijn, beloofde hij.

Overigens is het niet De Crem die de toestellen heeft besteld. De bestelling was een van de laatste beleidsdaden van de regering-Verhofstadt II, waarin André Flahaut toen verantwoordelijk was voor Defensie. De huidige minister voert die bestelling nu uit. 'Ik ben steeds een loyale uitvoerder geweest van beslissingen die anderen hebben genomen', aldus De Crem.

Generaal-majoor Van de Voorde van de luchtmacht verklaarde tijdens het middagjournaal van TV1 dat de Belgische toestellen geassembleerd worden in Duitsland en niet in Italië zoals de Nederlandse. Bovendien zijn ze uitgerust met een extra anti-corrosie laag, zo verzekerde hij. De testvluchten met de intussen drie geleverde toestellen zouden nog geen noemenswaardige problemen opgeleverd hebben.

NHIndustries, de leverancier, is een Duitse-Frans-Italiaans-Nederlands samenwerkingsverband met als partners Airbus Helicopters (het vroegere Eurocopter, 62,5%), AgustaWestland (32,5%) en Fokker Technologies (5%).

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud