Advertentie
leading story

Deense erfeniskwestie

©Martin Lehmann / DR

Na de misdaad in ‘The Killing’ en de politiek in ‘Borgen’ gaat de Deense openbare omroep voor onvervalst familiedrama. ‘The Legacy’ is alweer een voltreffer, zowel creatief als commercieel.

Een kijkcijferaandeel van 68 procent. Bij ons is zo’n score doorgaans voorbehouden aan grote sportwedstrijden of cruciale afleveringen van populaire spelprogramma’s zoals ‘De slimste mens ter wereld’. Dat de Deense openbare omroep DR zo’n marktaandeel haalde met de eerste aflevering van de nieuwe fictiereeks ‘The Legacy’, heeft dan ook alles te maken met zijn trackrecord.

Sinds de DR in januari 2007 de eerste aflevering van ‘The Killing’ uitzond, verwachten de Denen veel van tv-werk van eigen bodem. In plaats van een netjes afgrond detectiveraadsel kregen ze plots het eerste stukje van een aangrijpend doorlopend verhaal te zien. Dat maakte van ‘The Killing’ een favoriet gespreksonderwerp. Dezelfde eer viel ‘Borgen’ te beurt, de serie over de (fictieve) eerste vrouwelijke premier uit de Deense geschiedenis.

Beide succesreeksen werden bewust na drie seizoenen stopgezet. ‘Het probleem met veel Amerikaanse series is dat ze te lang worden gerokken en onvermijdelijk in herhaling vallen,’ zegt Piv Bernth, sinds eind maart hoofd fictie bij DR. ‘Wij willen op een hoogtepunt stoppen.’ En omdat DR-fictie ook thematisch fris wil blijven, maken de misdaad van ‘The Killing’ en de politiek van ‘Borgen’ nu plaats voor familiedrama.

‘The Legacy’ - de originele titel is ‘Arvingerne’, Deens voor erfgenamen - begint bij het overlijden van een flamboyante kunstenares. De verdeling van haar erfenis - en meer bepaald haar landgoed - verplicht de drie kinderen hun geschillen te vergeten. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, vooral als blijkt dat moederlief twee decennia geleden nog een vierde kind op de wereld heeft gezet en ter adoptie heeft afgestaan. Om een en ander goed te maken, heeft ze beslist het huis aan die jonge vrouw na te laten.

Carte blanche

Net als bij ‘The Killing’ en ‘Borgen’ gaf de DR de schrijver carte blanche om de serie naar eigen goeddunken te ontwikkelen. ‘The Legacy’ wordt vergeleken met ‘Downton Abbey’, ‘The Ice Storm’ van Ang Lee en ‘Festen’ van Thomas Vinterberg, maar scenariste Maya Ilsøe baseerde zich in de eerste plaats op eigen ervaringen.

‘Net als mijn personages ben ik opgegroeid in een hippiefamilie’, zegt ze. ‘Ik besefte dat ik al veel tv-reeksen had gezien over gezinnen maar dat ik me nooit kon identificeren met hun situatie. Ik wilde een modern familiedrama maken, een portret schetsen van het familieleven dat de erfenis van 1968 meedraagt, toen alles plots kon en je je gezin kon samenstellen zoals je wilde. Dat klinkt mooi maar het heeft er wel toe geleid dat moderne families vandaag met ongewone problemen worstelen.’

De kracht van ‘The Legacy’ is dat de serie zowel de pijnlijke als de potsierlijke kant van die problemen blootlegt en dat ze de plot bevolkt met personages die tot de verbeelding spreken. Omdat geregeld geheimen en spanningen uit het verleden opborrelen, ruikt de reeks soms naar soap. Maar onder leiding van de Zweedse regisseur Pernilla August trapt hij nooit in de val van het goedkope sentiment. ‘Pernilla heeft een eerlijke kijk op het leven en op mensen. Ze wendt haar blik niet af van de minder mooie kanten’, zegt Ilsøe.

‘The Legacy’ raakt duidelijk een gevoelige snaar. In Denemarken heeft de reeks al een opmerkelijke stijging in het aantal vragen over erfenisrecht veroorzaakt, een thema dat er in deze wereld van nieuw samengestelde gezinnen niet eenvoudiger op wordt.

Vinger aan de pols

Deense fictie heeft de voorbije jaren ook internationaal een stevige reputatie uitgebouwd. ‘The Legacy’ plukt daar de vruchten van. Nog voor de eerste aflevering op het Deense tv-scherm verscheen, was de reeks al verkocht aan de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Een bijkomende reden voor het succes is dat de DR niet alleen een neus voor origineel drama heeft, maar ook de vinger aan de pols houdt. Als opvolger voor ‘The Legacy’ broedt de zender onder de werktitel ‘Follow the Money’ op een reeks die economische misdaad in al haar aspecten zal belichten.

‘Het is heerlijk om te zien hoe enthousiast de schrijver van die serie is,’ glimlacht DR-fictiebaas Piv Bernth. ‘Elke dag vertelt hij dat hij weer iemand heeft ontmoet die in de gevangenis heeft gezeten voor een financieel misdrijf of die op een louche manier steenrijk is geworden. Dat soort drive is nodig om een goede serie van de grond te krijgen.’

‘The Legacy’ komt op 27 mei uit op dvd en op Prime. Canvas zendt de serie normaal gezien eind dit jaar uit.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud