Advertentie
Advertentie
leading story

select

Van bananenschillen tot tonijn in blik en een spook of twee. Geen onderwerp is Walter Swennen te gek. De bijna 70-jarige schilder kan een indrukwekkend trackrecord voorleggen. Hij kreeg al twee keer de Prijs Beeldende Kunst van de Vlaamse Gemeenschap, bijna elk Vlaams museum heeft een werk van hem in de collectie en zijn werk wordt getoond in Parijs en Londen. En toch bleef hij voor het grote publiek wat verborgen. Die paradox typeert ook zijn oeuvre, want ook zijn werk is een en al tegenstrijdigheid. In het speelse zit vaak iets ernstigs. 'TUM DE DUM' (1997) staat in grote groene letters op een wit doek. Een verwijzing naar het neuriën van een deuntje, maar ook naar het Te Deum. Swennen laat zich zowel inspireren door het kinderliedje Hoedje van papier als door de Deense filosoof Søren Kierkegaard. Die tegenstrijdigheid wordt mooi getoond in de tentoonstelling, waar ernst en slapstick kriskras door elkaar hangen. De curatoren kozen voor een thematisch en - belangrijk - niet-chronologisch overzicht. Het werd samen met Swennen op gevoel samengebracht. Geïmproviseerd zoals de beatpoëzie en de jazz die Swennen steeds inspireerden. Als er dan toch een overkoepelend thema is, is het de opgestoken vinger naar de regeltjes van de schilderkunst. De expo loopt nog tot 26 januari.