onze mening

select

‘Panorama’ zendt vanavond de herhaling uit van de reportage ‘De prijs van goedkoop eten’ uit september 2014. De uitzending onderzoekt de strijd op leven en dood tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn. De komst van Albert Heijn in ons land heeft de strijd om de klant nog wat scherper gemaakt. Voor de werknemers in de sector is de concurrentie ook aan den lijve voelbaar. Dat was vorig jaar zeker zo bij Delhaize waar zwaar werd geherstructureerd met winkelsluitingen en afvloeiingen. Uiteraard is door de fusie tussen Delhaize en Ahold het landschap ondertussen weer wat veranderd. Maar het zijn niet alleen de supermarkten die kreunen onder het prijsopbod. Ook de toeleveranciers hebben er meer last van dan ze willen. Ze moeten voortdurend hun prijzen verlagen. De reportage onderzoekt ook of de prijsdalingen leiden tot minderwaardige producten in de winkelrekken. Het is geen regel, zo blijkt, maar het komt meer voor dan we denken. Volgens de producenten zit er niet veel anders op als ze concurrentieel willen blijven.