onze mening

Snel schakelen

H et gaat hard in de technologische sector. Over drie maanden lanceert de autobouwer Tesla met een simpele software-update een vloot van 300 zelfrijdende auto’s op Belgische wegen. De dag dat we ’s morgens in onze zelfrijdende auto stappen en na een zorgeloze rit, krantje erbij, uitgerust en stressvrij toekomen op kantoor, lijkt ineens niet meer veraf. Dat die tgv van voortrazende innovatie in botsing komt met de trein der traagheid van de overheid, is niet meer dan logisch. Talrijke wetten dateren nog uit de vorige eeuw, en Silicon Valley houdt geen rekening met de complexe besluitvorming in dit complexe land. De overheid kan op twee manieren reageren op de golf van innovatie die op ons afkomt. Met de handrem op, of met de voet op het gaspedaal. In het geval van de zelfrijdende auto geeft Mobiliteit blijk van een prijzenswaardige flexibiliteit. In het geval van de drones (lees boven) doet minister Jacqueline Galant volgens critici het omgekeerde. Bijna 200 innovatieve bedrijfjes, waarvan vele in het economisch zwaar getroffen Limburg rond Ford Genk, vragen nu al maanden een wettelijk kader. Het is tijd dat Galant op het gaspedaal gaat staan.