Aimé Van Hecke geeft openheid over strategie VRT

(belga) - Vrijdag 21 januari wordt een belangrijke dag voor de openbare omroep. Dan start immers 'Xi', het innovatieproject van TV1. Dat kondigde de Algemeen Directeur Televisie van de VRT Aimé Van Hecke woensdag aan tijdens een persbabbel, waarop hij het programma van de VRT-Televisie voor de nabije toekomst op een rijtje zette.

Een van de doelen die Van Hecke vooropstelt is het behoud van de marktpositie (ongeveer 40% marktaandeel). Ook de geloofwaardigheid van de informatieverstrekking moet boven alles staan. Eerder dit jaar werd een code ontwikkeld rond de aanwezigheid van politici in onder meer infotainmentprogramma's. Er komen twee deontologische codes bij: één voor non-fictieprogramma's (naar aanleiding van het incident rond Het Leven zoals het is: OCMW) en één over de aanwezigheid van co-commentatoren en sportmensen.

Op 21 januari staat de doorstart van Xi geprogrammeerd. Die was oorspronkelijk voor het najaar 2004 voorzien en er werd al een aantal nieuwe titels geprogrammeerd. De volgende twaalf maanden komen er twintig nieuwe programmatitels bij. "Niet alles zal lukken", weet Van Hecke, "maar het is een fase waar we doorheen moeten, willen we de toekomst voor beide netten verzekeren".

Daarnaast wil Van Hecke het aantal Vlaamse producties op TV1 blijven opvoeren. In 2003 ging het om 66 procent. Dat moet in 2006 minstens 75 procent zijn. Ook wil hij het beleid rond sportrechten voortzetten. Op het verlanglijstje staan de rechten van de nationale voetbalcompetitie en de Champions League na het seizoen 2005-2006.

Ook bestudeert de VRT de mogelijkheid om de merkidentiteit van Sporza 'multimediaal' te ontplooien. Canvas van zijn kant moet zorgen voor een evenwicht tussen bereik en verdieping. Er komt daarom een investering in de redactieploegen. Ketnet moet verder uitgroeien tot een generalistische zender in zijn doelgroep. Er komt in 2006 een versterking van de interne productiecellen voor kinderprogramma's.

Het marktaandeel van de VRT-netten zal dit jaar iets hoger dan 40 procent uitkomen. De openbare omroep heeft in 2004 zijn rol vervuld, aldus Van Hecke, maar toch ziet hij dat de druk op de VRT groot is. Druk vanuit politieke hoek, druk vanuit de private omroepen en druk van het snel evoluerende medialandschap.

Hij verwijst onder meer naar de beleidsverklaring van de Private Omroepfederatie. "Daaruit blijkt duidelijk dat sommigen dromen van een rol voor de VRT zoals hij die voor 1996 vervulde, namelijk die van nichezender", luidt het. Ook de 'plotse vraag naar meer transparantie' en 'een grotere rol voor de raad van bestuur' vanuit het Vlaams Parlement zijn hem niet ontgaan.

De Directeur Televisie ziet ook een belangrijk rol weggelegd voor TV1 in de bevordering van de sociale cohesie. Aan de Reyerslaan is men zeer te spreken over de impact van het programma Fata Morgana. De 'mobilisatie van Vlaanderen' situeerde zich daarbij rond 'feesten'. Vanaf september start TV1 een 'sociaal interactieve frequentie' die het publiek wekelijks zal mobiliseren rond ernstigere sociale thema's.

Op het vlak van kwaliteit wil Van Hecke nieuw, jong en creatief talent opsporen en naar de VRT halen. Daarnaast moet de VRT-tv zelf 'het grootste productiehuis van Vlaanderen' blijven. Het belang aan eigen producties zal opnieuw toenemen, verzekert Van Heck, maar alle cruciale programma's zelf maken is niet realistisch. Eerder werden duurzame overeenkomsten afgesloten met Studio 100 en Woestijnvis. Voor het einde van het jaar moeten die nog navolging krijgen.

Volgens Van Hecke wil de VRT ook een voortrekkersrol spelen in het smeden van allianties tussen openbare omroepen in de domeinen die hen bindt. De samenwerking met de RTBF rond het Junior Eurosongfestival is daar een voorbeeld van. Ook wees hij op een Noord-Europese alliantie, waarbij de mogelijkheid wordt onderzocht om te komen tot internationale formatontwikkeling.

Nog op het vlak van efficiëntie zal worden geprobeerd een 'volwaardig anticiperend beleid' te ontwikkelen rond de betalende diensten van de VRT. Die zijn nu verspreid georganiseerd. Van Hecke verwacht ook dat Telenet en Belgacom midden 2005 gaan starten met de uitrol van hun IDTV-projecten. Tegen dan moet de openbare omroep klaar zijn met de interactieve verrijking van de bestaande programma's.

Van Hecke geeft toe dat het om een ambitieus programma gaat, "maar middelmatigheid mag nooit de norm worden voor de VRT", waarschuwt hij. "We moeten alert blijven om onze positie niet te verliezen".

TV1 heeft volgens hem overigens amper iets gemerkt van het najaarsoffensief van VTM. "Onze tactische problemen van de voorbije weken waren meer het gevolg van onze eigen innovatieprogramma's", luidt het. "Dat bewijst dat de basis van TV1 redelijk stevig is", gaat hij voort. Juichen doet Van Hecke evenwel niet, want "ik denk dat we nog maar aan het begin van het offensief staan".

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud