Bach Academie vier dagen in deSingel

Philippe Herreweghe koppelt met de vierdaagse Bach Academie in deSingel zijn fascinatie voor de Duitse componist aan zijn voorkeur voor minifestivals waar op één componist of één thema gefocust kan worden.

(tijd) De dagen na Allerheiligen wil hij zich met zijn Collegium Vocale en met enkele gelijkgestemde musici buigen over Bachs fascinerende relatie tot de dood. DeSingel en het Collegium Vocale brengen niet alleen een tiental concerten rond het thema 'Mein Verlangen', er zijn ook publieke repetities, masterclasses, lezingen, een poëzieprogramma en debatten.

Enkele cantates en kamermuziekwerken van Bach werden expliciet door de dood geïnspireerd en het zijn, toevallig of niet, stukken die tot het beste behoren wat Bach nagelaten heeft. Bachs muziek bij dat thema raakt bovendien bij vele luisteraars nog steeds een gevoelige snaar. Velen, ook niet-gelovigen, wenden zich ook vandaag nog tot Bach om een unieke troostende ervaring mee te maken. In Bachs muziek weerklinkt vaak een niet-sentimentele aanvaarding van de eindigheid van het leven, en die erkenning kan troostend werken. Het thema 'Mein Verlangen' geeft al aan dat de dood bij Bach geen triest gebeuren is. Als poort tot een beter leven verliest de dood bij Bach iets van zijn bitterheid en gruwel. Dat komt in de muziek die voor deze Bach Academie werd bijeengebracht goed tot uiting.

COLLEGIUM VOCALE

In Vlaanderen zijn we al lang vertrouwd met Bachuitvoeringen door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe. De zangers die 35 jaar geleden het Collegium Vocale vormden, zijn ondertussen door jongere stemmen vervangen maar de bezielende kracht van Herreweghe en zijn bijzondere fascinatie voor het vocaal-instrumentale oeuvre van Bach zorgen nog steeds voor geïnspireerde uitvoeringen. Herreweghe heeft van bij de oprichting van het Collegium Vocale in 1970 voor topkwaliteit gezorgd met zijn Bachuitvoeringen. Dat mensen als Gustav Leonhardt en Nikolaus Harnoncourt een beroep deden op het jonge koor van Herreweghe voor hun grootse Bachcantateproject bewijst eens te meer dat Herreweghe en zijn koor op dit vlak toen al toonaangevend waren.

Nu is Herreweghe tientallen Bachconcerten en vele cd-opnames verder en heeft hij zich als uitvoerder ook aan muziek uit andere stijlperiodes gewijd. Maar telkens weer grijpt hij terug naar het onweerstaanbare oeuvre van Bach. In een tekst die hij naar aanleiding van de komende Bach Academie schreef, maakt Philippe Herreweghe duidelijk waarom Bach uitvoeren toch geen vanzelfsprekendheid mag worden.

'In de jaren 70 was het Collegium Vocale Gent het allereerste vocaal ensemble dat het barokrepertoire, en meer bepaald de oratoria en cantates van Bach, op een radicaal vernieuwende wijze benaderde. Mede onder impuls van historische pioniers op het gebied van de instrumentale muziek werd veel nagedacht over frasering, articulatie, versieringen, temperament, retoriek en vocale techniek. Mettertijd kwam een eigen 'Collegiumstijl' tot stand, die naar men zegt onmiddellijk herkenbaar zou zijn aan het feit dat hij gericht is op tekst, retoriek en inhoud, die de grote lijnen doet uitkomen en wars is van uiterlijk effect. We zijn er ons echter van bewust dat het uiteindelijk resultaat zeer weinig te maken heeft met 'authenticiteit', een woord dat we in onze jonge jaren nochtans hoog in het vaandel voerden. We weten ook dat het gevaar van een nieuw soort academisme of stijlverstarring voortdurend op de loer ligt. Blijven herbronnen is de boodschap, en vandaar het idee om één keer per jaar een Bach Academie op te zetten.'

AFWISSELEND

Daarom zal het Collegium Vocale afwisselend in residentie zijn bij deSingel, Bozar of het Concertgebouw Brugge. Dit jaar heeft de eerste editie in deSingel in Antwerpen plaats. Donderdag en vrijdag zijn er overdag publieke repetities en op vrijdagavond staat het eerste concert van het Collegium Vocale op het programma met naast werk van Weiss en Knüpfer, ook de Bachcantate 'Christ lag in Todesbanden' (BWV 4).

Op zaterdag zijn er drie concerten gepland. Om 15.30 uur brengt het Projectkoor onder leiding van Christoph Siebert enkele motetten van Johann Christoph Bach en het beroemde motet 'Jesu meine Freude' van Johann Sebastian Bach. Om 17 uur speelt klavecinist Pierre Hantai werken van Bach en Froberger en om 20 uur is het Ricercar Consort van Philippe Pierlot aan de beurt met hun programma 'Actus Tragicus'. Het gelijknamige werk van Bach waarin hij mediteert over de dood van Christus en van de gewone sterveling, staat hier centraal.

De slotdag van de eerste Bach Academie biedt optredens van het Ensemble Explorations, Blindman Kwartet en violiste Christine Busch. Het avondconcert is opnieuw voor het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe. Ditmaal staan er vier Bachcantates op het programma met onder meer 'Komm, du Süsse Todesstunde' (BWV 161).

Tom EELEN

Bach Academie

Bachcantates - Mein Verlangen, Collegium Vocale,

Bijloke (Gent), za. 11 nov., 20 uur, 09/269.92.92

Concertgebouw (Brugge), vr. 17 nov., 20 uur, 070/22.33.02

Bozar (Brussel), zo. 19 nov., 20 uur, 02/507.82.00

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud