Bijbelse films weer 'hot' in Hollywood

Met 'The Nativity Story' komt deze week een nieuwe geloofsfilm in de zalen. De muziek- en boekenindustrie heeft al lang begrepen dat er veel geld zit in de christelijke markt. Het wereldwijde succes van Mel Gibsons 'The Passion of the Christ' opende twee jaar geleden ook de ogen van Hollywood.

(tijd) De relatie tussen Hollywood en het christelijke geloof is niet nieuw. In 1956 werd Cecil B. DeMilles peperdure spektakelfilm 'The Ten Commandments' een grote hit. Drie jaar later deed 'Ben-Hur' (ondertitel: 'A Tale of the Christ') nog beter door behalve het hart van de kijker ook een recordaantal van elf Oscars weg te kapen.

Maar daarna leek de geloofsfilm een stille dood gestorven, of toch op zijn minst verdwenen uit het reguliere cinemacircuit. De weinige keren dat Hollywood het thema toch durfde aan te kaarten, draaide het steevast uit op veel controverse (zie Scorseses 'The Last Temptation of Christ', waar verontwaardigde christenen betoogden voor de deuren van de bioscopen) en een financiële kater.

Films over geloof konden het publiek alleen maar tegen de borst stoten, leken de studio's te denken, welke invalshoek ze ook probeerden. Christelijke films werden teruggedrongen naar de hoek waar ze sinds het begin van de 20ste eeuw zaten: de persoonlijke speelplaats van een handvol predikanten.

In 1918 probeerde ene Dr. Paul Smith al de International Church Film Corporation op poten te zetten. In zijn ogen boden films de kans in een klap miljoenen potentiële gelovigen te bereiken. Het bedrijf ging na tien producties al over kop.

Halverwege de vorige eeuw hadden andere initiatieven meer succes en beetje bij beetje stond een gespecialiseerde industrie op. In 1978 legde een groepering die zichzelf Camp Crusade for Christ noemde 5 miljoen euro op tafel om het evangelie volgens Lucas te verfilmen. 'Jesus' brak in de bioscoopzalen geen potten maar ontwikkelde zich wel tot het bekeringsinstrument bij uitstek. Stukken van de film werden in 816 talen vertaald en naar schatting 5 miljard mensen hebben de film (of toch een deel ervan) gezien, wat van 'Jesus' de meest verspreide productie aller tijden maakt.

Met de opkomst van nieuwe media kwamen de kaarten plots anders te liggen. Films maken is vandaag niet meer zo duur als vroeger en door de versplintering van het medialandschap (meer kabel- en satellietzenders en publicaties dan ooit, de intrede van het internet) zien steeds meer producenten er heil in om een specifiek doelpubliek te bedienen.

Compromisloos

De cijfers liegen er niet om. Een conservatieve schatting stelt dat er minstens 80 miljoen oprecht gelovige christenen rondlopen in de Verenigde Staten, wat wordt bevestigd door het succes van christelijke muziek (inclusief rock en pop) en boeken. The Economist berekende vorig jaar dat de industrie jaarlijks goed is voor zo'n 6,5 miljard euro, alleen al in de VS.

Maar Hollywood bleef aarzelen, ook toen Mel Gibson zijn plannen openbaarde om het lijdensverhaal in een compromisloze film te gieten. Alle grote studio's bedankten voor de kans 'The Passion of the Christ' in de Amerikaanse zalen te brengen. Uiteindelijk nam de relatief onbekende distributeur Newmarket de taak op zich.

De film, die ongeveer 25 miljoen euro gekost had, haalde wereldwijd uiteindelijk 480 miljoen op. Meer dan voldoende om Hollywood te verlossen van zijn schroom tegenover geloofsverhalen. 20th Century Fox, die eerst ook had geweigerd om 'The Passion of the Christ' in de zalen te brengen, kaapte het dvd-contract weg en bracht meer dan 15 miljoen exemplaren aan de Amerikaanse man.

Niemand keek dan ook verrast op toen de studio eind september aankondigde dat het FoxFaith opstartte, een afdeling die zich specifiek op de christelijke markt zou richten. Occasioneel wil de studio christelijk gekleurde films in de bioscoop brengen (ongeveer zes per jaar) maar de focus ligt voornamelijk op dvd. Fox houdt zich overigens al sinds 2002 bezig met de distributie van films voor christelijke boekenwinkels en -sites, een handeltje dat al meer dan 30 miljoen exemplaren verscheept heeft.

Om de FoxFaith-producties bij de doelgroep te krijgen, heeft de studio bovendien een netwerk van 90.000 kerken en parochies uitgebouwd die geregeld op de hoogte gehouden worden van nieuwe releases.

Maar Fox is niet de enige Hollywoodstudio die het licht gezien heeft. Disney wist zijn kassa's al goed te spekken met 'The Chronicles of Narnia', een verhaal met duidelijk christelijke motieven. En ook Sony, Warner en New Line ontwikkelden geloofsprojecten.

familievriendelijk

Volgens een studie eerder dit jaar doen 'familievriendelijke' films het gemiddeld 65 procent beter dan verhalen met seks, scheldwoorden en geweld. Allemaal redenen waarom de Hollywoodstudio New Line geen twee keer moest nadenken toen producent Wyck Godfrey (bekend van onder meer 'I, Robot' en 'Alien vs Predator', en een overtuigde christen) voorstelde het verhaal over de geboorte van Christus in een nieuw jasje te steken.

Meer nog, Godfrey kreeg welgeteld tien maanden om het ding in te blikken. 'Niemand twijfelt eraan dat 'The Passion of the Christ' het taboe rond dit soort films gebroken heeft,' zegt Godfrey. 'Dat succes heeft een dankbaar precedent geschapen, waardoor de mensen die beslissen welke films worden gemaakt een beetje rustiger kunnen ademen.'

Godfrey is overtuigd dat we hier niet te maken hebben met een modegril. 'Hoe meer het christelijke publiek laat blijken dat het op dit soort verhalen zit te wachten, hoe meer er gemaakt zullen worden. Zo zit deze business in elkaar.'

Ruben NOLLET

'The Nativity Story' speelt vanaf deze week in de zalen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud