Blockbuster 'Poseidon' stelt hoop op Europa

Toen de peperdure blockbuster 'Poseidon' eind mei in de Amerikaanse zalen kwam, bleef hij ver onder de verwachtingen. Hollywoodstudio Warner Bros. hoopt dat verlies in het buitenland goed te maken.

(tijd) Maar staat Europa wel open voor een film die zoveel Amerikanen koud liet?

Het zag er veelbelovend uit. Je neemt een klassieker ('The Poseidon Adventure') die ver genoeg in het verleden ligt en destijds zijn kostprijs vele tientallen malen heeft terugverdiend. Je kiest een genre (de rampenfilm) dat al een tijdje in de smaak valt en zet een regisseur (Wolfgang Petersen) aan het roer die eerder al bewezen heeft dat hij een gelijkaardig verhaal ('The Perfect Storm') in de smaak kan laten vallen. Op papier klopte het plan van Warner Bros. perfect toen ze beslisten om 150 miljoen dollar uit te trekken en 'Poseidon' tot een van hun grote zomerblockbusters te bombarderen. Een dure spektakelfilm over een luxeschip dat getroffen wordt door een gigantische vloedgolf en ondersteboven komt te liggen, moest het grote publiek wel intrigeren.

De resultaten blijken echter dik tegen te vallen. Na een maand in de Amerikaanse zalen heeft hij nauwelijks 55 miljoen dollar opgebracht. Warner hoopt dat de rest van de wereld de put zal vullen. 'Warner heeft in Amerika de impact van 'The Da Vinci Code' slecht ingeschat', meent Yann Guyonic, publicity manager bij Warner Bros. in België. 'Voor de Belgische release hoeven we niet met dergelijke concurrentie af te rekenen, want tijdens het WK voetbal komen er geen andere grote films uit.' En Amerikaanse resultaten hoeven uiteraard niet noodzakelijk onheil te voorspellen voor de internationale carrière. 'Het hangt echt van de film af', stelt Anthony Callebaut, managing director van distributeur 20th Century Fox. 'Kingdom of Heaven' deed het vorig jaar in Amerika slecht maar maakte dat internationaal goed. Dat hadden we ergens ook verwacht. Een historische avonturenfilm die een beetje diepgang probeert te geven aan zijn verhaal scoort per definitie beter bij ons dan in de States.'

Marketing

Toch heeft een Amerikaanse flop gevolgen voor de manier waarop een film bij ons op de markt wordt gebracht. Geen enkele studio verzoent zich zomaar met verlies en vaak wordt er geprobeerd om de schade zoveel mogelijk te beperken en dus in de internationale promotiebudgetten te snoeien. Al komt ook het omgekeerde voor, waarbij nog meer geld in de marketing gepompt wordt om een compensatie te forceren. 'Soms wordt ons gevraagd om onze budgetten te beperken maar meestal laat Amerika ons zelf beslissen hoe we het willen aanpakken', zegt Agnes Meyer, marketing manager bij Sony. 'Dat lijkt me ook logisch, want waarom heb je anders een Belgisch kantoor nodig?'

Wat niet wegneemt dat een flop vaak spanningen meebrengt. 'Je moet er rekening mee houden dat je het lastiger zal hebben om zalen te vinden voor een film die in de VS slecht scoorde', zegt Callebaut. 'Bioscoopuitbaters zijn er gevoelig voor, zeker als zo'n flop breed uitgesmeerd wordt in de pers.' En het blijft ook wel de film zelf die het moet doen: van een slechte film kan je geen blockbuster maken. Al bewijst 'The Da Vinci Code' dat ook die regel niet sluitend is.

RN

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud