Advertentie

C.R.A.Z.Y.

Zac Beaulieu weet van bij zijn geboorte dat hij anders is. Hij verliest al meteen bijna het leven, zijn pa laat hem als baby vallen, hij heeft een witte lok in de nek, hij bezit het merkwaardige talent om baby's te sussen en gekwetste mensen te genezen, en hij blijkt een vreemde psychische band met zijn moeder te hebben.

(tijd) De ironie wil dat hij zich ook bijzonder slecht in zijn vel voelt. Zac wil niet veel in het leven, maar zelfs dat kan hij niet krijgen. Omdat hij geboren is op kerstdag, verdwijnt zijn verjaardag elk jaar zo'n beetje in het niets. Hij krijgt weliswaar steevast het grootste cadeau onder de kerstboom, maar er zit nooit in wat hij heeft gevraagd. En dat heeft dan weer alles te maken met Zacs grootste wens: de liefde en het begrip van zijn vader.

Gervais Beaulieu is een werkmens die zijn zonen dezelfde traditionele waarden wil meegeven waarop hij zijn hele leven op heeft gebouwd. De voornaamste van die waarden is dat een man zich als een man hoort te gedragen. Het idee dat een van zijn zonen een mietje zou zijn, vult hem dan ook met afgrijzen. Als Zac dus een kinderwagen vraagt als verjaardagscadeau, krijgt hij een hockeytafel.

Koude oorlog

Een paar jaar gaat het goed tussen vader en zoon, tot er iets gebeurt waardoor de genegenheid omslaat in koude oorlog. Het Frans-Canadese familieportret 'C.R.A.Z.Y.' is wat je noemt een coming of age-verhaal. Jezelf en anderen aanvaarden en leren op eigen benen te staan, daar gaat het om in Jean-Marc Vallées bejubelde familiedrama.

Eigenlijk kan je de film nog het best bekijken als een uitgebreide variatie op het Belgische 'Ma vie en rose', maar dan met een opmerkelijke neus voor details in plaats van Alain Berliners pastelkleuren.

'C.R.A.Z.Y.' speelt zich af tussen 1960 en 1980, van Zacs geboorte tot zijn twintigste verjaardag, en de setdesigners hebben zich uitgeput de wereld van toen zo accuraat mogelijk af te beelden. Van de kapsels en kleren tot de meubels en het behang, alles klopt. Hetzelfde geldt voor de kenmerkende details en scènes waarmee Vallée zijn personages wil schetsen. Moeder die toast maakt met een strijkijzer (mocht u het zelf willen proberen, u kan hier het recept lezen), vader die erop staat bij elk kerstfeest hetzelfde liedje van Charles Aznavour te playbacken, Zac die betrapt wordt als hij met veel bezieling David Bowie probeert te imiteren op zijn slaapkamer, het klinkt allemaal even juist.

Vallée bouwt net te veel sprekende symboliek in en laat zijn verhaal een stuk langer uitdeinen dan nodig (Zacs reis naar Jeruzalem is een slag in het water). Maar hij voert wel mensen, relaties en situaties op die je helemaal kan geloven.

Van Jean-Marc Vallée

(ander werk: 'Liste noire')

Met Marc-André Grondin (Zach), Michel Côté (vader), Danielle Proulx (moeder), Pierre-Luc Brillant (Raymond), Maxime Tremblay (Christian), Alex Gravel (Antoine)

Speelduur: 2 uur en 5 minuten

Ruben NOLLET

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud