Christie's veilt Van Rysselberghe

Bij Christie's in Parijs worden vrijdag werken van de Vlaamse neo-impressionist Théo Van Rysselberghe (1862-1926) geveild. Het gaat vooral om portretten die de kunstenaar van zijn familie en vrienden schilderde.

Portret van de schrijver Emile Verhaeren uit 1915

(tijd) - Het aanbod is afkomstig van de kleindochter van de kunstenaar.

'Théo Van Rysselberghe is geen onbekende in het buitenland. Werk van hem is opgenomen in enkele belangrijke musea van de wereld. Het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en het Gemeentemuseum in Den Haag wijdden nog onlangs een grote tentoonstelling aan hem. Dat zijn allemaal referenties op de kunstmarkt.

Neo-impressionisme

Van Rysselberghe werd geboren in 1862 in Gent. Als jongeman verhuisde hij naar Frankrijk. Van Rysselberghe maakte vooral portretten, landschappen en marines in heldere kleuren. Als kunstenaar werd hij snel gewaardeerd. Misschien kwam dat door zijn stijl: het neo-impressionisme dat toen bij de moderne schilders furore maakte. Deze techniek om te schilderen met verfstippen - de stijl werd ook pointillisme genoemd - had hij overgenomen van de Franse schilders Georges Seurat en Paul Signac.

Emile Verhaeren

Van Rysselberghe en zijn vrouw Maria bouwden een hele vriendenkring uit, waartoe de schrijvers Emile Verhaeren en André Gide behoorden. Mede door zijn vrienden werd hij beroemd. Van Rysselberghe portretteerde veel van zijn vrienden. Schitterend zijn de tekeningen die hij van zijn vriend Emile Verhaeren maakte. Bij Christie's in Parijs wordt zo'n grote houtskooltekening uit 1892 geveild. Het blad wordt geschat op 12.000 tot 18.000 euro. Er is op de veiling in Parijs ook een geschilderd portret van André Gide. Het doek dateert uit 1908, en wordt geschat op 15.000 tot 25.000 euro.

De meeste werken die op de veiling in Parijs komen, dateren van na 1900. Er zijn acht portretten van Maria Van Rysselberghe bij, daterend vanaf 1907 tot 1926, vijf portretten van dochter Elisabeth, daterend vanaf 1896 tot 1926, en twee zelfportretten van de kunstenaar uit 1916 en 1924.

Maria

Een portret uit 1907 van Maria van Rysselberghe wordt op 30.000 tot 45.000 euro geschat, maar een even groot portret uit 1918 van haar slechts op 12.000 tot 18.000 euro. Maria heeft als model in die tussenliggende elf jaar ingeboet aan jeugd. Maar het is vooral de evolutie van de manier van schilderen van haar man die de financiële waardering naar beneden haalt.

Hetzelfde geldt voor twee portretten van mevrouw Monnon, de schoonmoeder van Van Rysselberghe. Het doek uit 1908 wordt geschat op maximaal 12.000 euro, het doek uit 1919 op maximaal 8.000 euro. De veiling in Parijs brengt zowat de hele familie van Van Rysselberghe onder de hamer.

Onbetaalbaar

De marktprijs van Van Rysselberghe is de voorbije jaren sterk gestegen. De Franse impressionisten zoals Monet en Renoir zijn onbetaalbaar geworden voor een gewone beurs. Ook de Franse pointillisten zoals Seurat en Signac halen topprijzen. De markt keek dus uit naar een vergelijkbaar alternatief. De neo-impressionisten uit andere landen dan Frankrijk bleken dat alternatief. De Vlaming Van Rysselberghe bijvoorbeeld.

Internationaal

Voor de werken van Van Rysselberghe bestaat een internationale markt. Dat weten de kunsthandelaars. Zij zullen op de veiling in Parijs massaal aanwezig zijn. Want Van Rysselberghe is aan privéverzamelaars waar ook ter wereld gemakkelijk verkoopbaar, voor prijzen die hoger zijn dan de veilingprijzen.

Bert POPELIER

Meer info op www.christies.com

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud