Commerciële zenders willen VRT kortwieken

(tijd) - De Vlaamse commerciële zenders, verenigd in de Private Omroep Federatie (POF), eisen drastische maatregelen tegen de VRT van mediaminister Geert Bourgeois. Er is een interne nota uitgelekt, die de VRT zou verbieden reclame te maken en die de openbare omroep oplegt enkel nog programma's voor doelgroepen te maken.

Als de minister de eisen van de commerciële zenders inwilligt, mag de VRT geen populaire series als 'Flikken' meer uitzenden (foto vrt)

Dat berichtten donderdag de kranten van de VUM-groep. Volgens de POF moet de opdracht van de openbare omroep voortaan streng worden afgelijnd.

De VRT moet, volgens de commerciële zenders, programma's uitzenden over onderwerpen die niet tot het domein van de commerciële omroep behoren, zoals literatuur en klassieke muziek. De POF wil ook knagen aan de financiering van de VRT. De jaarlijkse automatische verhoging van de dotatie mag niet meer worden verlengd. Verder mag de openbare omroep geen reclame meer uitzenden, niet op de radio en niet op de tv. De commerciële zenders willen daarvoor wel een overgangsperiode van bijvoorbeeld vijf jaar toestaan.

VRT-baas Tony Mary reageert woedend op de eisenbundel. "De POF wil het succes van de VRT kortwieken om haar eigen verborgen agenda te dienen. Ze willen gewoon meer winst maken". Volgens Peter Quaghebeur, directeur-generaal van de VTM, is de nota nog niet definitief goedgekeurd. "Het gaat om een kladversie, die nog door alle partners moet worden goedgekeurd". Hij gaf wel toe dat de kladversie reeds aan het kabinet van Bourgeois werd bezorgd. Over twee weken maakt de minister zijn beleid bekend.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud