Dagboek van Jan Callewaert (donderdag 8 juni)

'De dag begon met twee gesprekken met telkens drie juryleden. Het eerste ging voornamelijk over wat me drijft om de onderneming wereldwijd uit te bouwen. Ook enkele vragen over investeringen in O&O en innovatie. Het Japanse jurylid wilde zeker weten hoe we ons engageren voor een langere aanwezigheid in Japan, en daar investeren.'

Jan Callewaert, algemeen directeur van de 'Belgische Onderneming van het Jaar' Option, geeft ons dagelijks zijn indrukken over de 'World Summit Entrepreneur of the year' weer. De 'Ondernemers van het Jaar' uit de 32 landen waar die titel wordt toegekend, zijn dezer dagen samen in Monte Carlo voor het World Entrepreneur of the Year event. Zaterdag wijst de jury de wereldondernemer aan. Er zijn lezingen en netwerkmomenten waarop de ondernemers ook de winnaars van de voorbije edities ontmoeten.

(tijd) - 'In de tweede groep had meer interesse in het productaanbod en marktpositionering van Option, in een markt waar technologie steeds meer geïntegreerd zit in laptops, pda's, etc. Voorzitter van de hele jury is de grote baas van de Indische holding waar onze klant Airtel deel van uitmaakt. Het toeval wil dat elk jurylid uit een land afkomstig is waar wij actief zijn.'

'Iedereen zit met de vraag hoe de jury uit al die kandidaten, die allemaal in hun land als excellente ondernemers uitgekozen zijn, een winnaar gaat kiezen. Een voordeel voor ons is denk ik dat we alles van scratch hebben opgebouwd, en geen voortzetting zijn van een bestaand familiebedrijf.'

'Meteen na de jurysessie werd ik weer voor de camera's van de organisatie gezet voor een kort interview. Ik kon één topic belichten, en koos voor 'Managing Change': hoe verwerk je als entrepreneur veranderingen die zich soms erg snel kunnen voordoen, in technologie, markt, klanten. Voor ons was dat onder meer de verschuiving van IT naar telecom.'

'En ook de beslissing onze merknaam op te geven in het voordeel van de klant. Option is over de laatste vier jaar in de sector een merknaam geworden zonder een cent aan marketing uit te geven, doordat het als tweede merk onder de merknaam van de klant op de producten verschijnt, als een soort paard van Troje. Dat geeft ons een voordeel van herkenning nu we ook producten op de markt brengen die rechtstreeks op de eindconsument gericht zijn.'

'Tussendoor word ik aangesproken door journalisten, waaronder vandaag CNBC Europe, vooral over mijn volharding als ondernemer. Bij de lunch sprak ik met een columnist van de FT, meteen erna met de Daily Telegraph, dan op de foto voor Ken Lennox, de fotograaf van Paul McCartney.. Niet dat ik het zelf zoek, ze klampen me aan. Blijkbaar vinden ze het Option-verhaal interessant.'

'Maar bovenal is dit een omgeving om te leren van collega's-entrepreneurs van over heel de wereld. Het is interessant te zien hoe zij de globale markt bekijken vanuit hun regio. In de namiddag trokken twee workshops mijn aandacht rond 'Access Asia'. Waarom China, waarom India en waarom nu? Uit de China-sessie onthoud ik dat de regering heeft beslist te focussen op innovatie, en dat je tegen een Chinees niet mag zeggen 'time is money', want voor hen is het 'time is time, and money is money'.'

'Over India viel op dat ze sterk hameren op het feit dat het een werkende democratie is met een vrije pers, en dat ze tegenwoordig een groei optekenen van 8 procent BBP. Een minpunt is dat het land nog sterk moet werken aan zijn infrastructuur. Dat kan ik bevestigen, de luchthaven van Mumbay (Bombay) ziet eruit als een provinciale luchthaven, voor een stad met 15 miljoen inwoners.'

Foto: Belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud