'De markt van de luide muziek is eindelijk volwassen geworden'

Graspop in Dessel trok het afgelopen weekend het zomerfestivalseizoen op gang. De driedaagse Metal Meeting illustreert de populariteit van het harde genre. Heeft België behalve een metaal- ook een metalindustrie? 'We zijn een muzieksector als een andere.'

De headliner op Graspop 2006 was Guns 'n' Roses

(tijd) - Het verhaal van Graspop loopt gelijk met dat van de meeste middelgrote Vlaamse zomerfestivals. Begonnen als lokaal popfestivalletje in 1986 kreeg Graspop in de eerste helft van de jaren negentig een forse groeischeut onder impuls van de hausse op de concertmarkt.

Maar bij de tiende editie in 1995 liep het mis. 'Slecht management', bekent huidig en toenmalig programmator Peter Van Geel. 'We waren tot dan een breed familiefestival, met sporadisch een luide rockgroep op de affiche. Maar we werden ambitieus en wilden elk jaar meer. In 1995 kregen we Joe Cocker en Simple Minds aangeboden, twee dure vogels. Simple Minds stond dat jaar ook op Beach Rock. Hun agressieve promotie- en affichecampagne, tot diep in de Kempen, heeft ons toen monddood gemaakt.'

Graspop flopte en de organisatie moest uit haar financiële reserves putten. Van Geel zocht naar alternatieve inkomstenbronnen, onder meer door party's in het plaatselijke jeugdhuis te organiseren en de comedyshows van Jacques Vermeire binnen te halen, die op dat ogenblik waanzinnig populair was Vlaanderen. Maar het was niet genoeg om de verliezen te compenseren.

Concertorganisator Herman Schueremans kreeg een visioen en trok Graspop naar zich toe. Schueremans had schrander opgemerkt dat de meest succesvolle Graspop-edities die waren met grote metalgroepen op de affiche. Bovendien bleven in de zomerportefeuille van de promotor telkens heel wat hardrockgroepen onaangeroerd. In overleg met de Graspop-organisatoren en andere spelers op de hardrockmarkt vormde Schueremans het festival om tot de jaarlijkse Graspop Metal Meeting.

Niet iedereen pikte de nieuwe marktstrategie. Van Geel: 'Bestuursleden haakten af en ook sommige sponsors wilden zich niet vereenzelvigen met een metalfestival. Cera (nu KBC, nvdr) schrapte ons uit zijn sponsorportemonnee.' Tien jaar later is Graspop een van de grootste metalfestivals van Europa, vorig jaar goed voor 81.000 bezoekers.

Winkelketen

Onder impuls van Graspop ontstond in Vlaanderen een hardrockindustrie. Zelfs de meest verwoede tegenstanders van het genre moeten toegeven dat heavy metal tot volle wasdom is gekomen.

'We zijn een sector als een andere', zegt Carl Grillet, de zaakvoerder van de winkelketen Metalzone. Zijn kleine metalshop met hardrockmerchandising en -albums groeide tot een professionele winkelketen van vier speciaalzaken uit, waarvan eentje in Nederland. Het moederbedrijf, LSP Company, sloot onlangs een joint venture met twee hardrockwinkels. In augustus opent de zevende Metalzone-winkel in Brugge.

Ook het zaalconcertleven explodeert. Daarin verschilt de metal-scene niet van de rest van de muziekindustrie. Dirk Van den Auweele, de promotiemanager van de platenfirma Roadrunner/CNR, waarschuwt zelfs voor een overaanbod: 'We moeten alert blijven. Als het zo voortgaat, vrees ik het ergste. De metalliefhebber had vorige week de keuze uit drie metalconcerten op één avond. Dat is niet houdbaar. Concertorganisatoren verdelen het publiek in verschillende kampen. Ze zouden beter samenwerken, in plaats van te knokken voor de eigen portemonnee.'

Metalmarkten

De grootste metalmarkten liggen in Brazilië en Duitsland. Daarna volgen Griekenland en Finland, de thuishaven van Eurovisiesongfestivalwinnaar Lordi. 'In Finland is metal na hout het belangrijkste exportproduct', zegt Carl Grillet.

Zover ziet de zaakvoerder van Metalzone het in ons land niet komen, maar de platenverkoop in zijn winkel stemt hem wel hoopvol voor de toekomst van het genre. 'Ik verkoop in elk van mijn winkels gemiddeld zeshonderd cd's per week. Dat is veel voor een zogenaamd marginaal muziekgenre, zeker in deze crisisperiode. Hoe dat komt? De metalfan blijft zijn genre eeuwig trouw. Hij is te trots om zijn muziek te kopiëren.'

De kleine Vlaamse markt telt ook twee heavymetalmagazines. Rock Tribune gaat als betalend blad door het leven, goed voor een oplage van 17.500 exemplaren in Vlaanderen en Nederland. De oplage van gratis concurrent Mindview ligt dubbel zo hoog. Dat Mindview en Rock Tribune er relatief makkelijk in slagen het hoofd boven water te houden, hebben beide bladen eerder aan de merktrouwheid van de metalliefhebber te danken dan aan de goodwill van vooral grote platenmaatschappijen.

Julia Van den Bergh, de verantwoordelijke uitgever van Mindview: 'De majors zijn armlastiger dan vroeger. Ze willen hun groepen nog wel promoten, maar het mag niets meer kosten. Kleine onafhankelijke firma's schieten naar boven en de majors zakken verder weg, net zoals in de 'grote' muziekindustrie. De markt van de luide muziek is eindelijk volwassen geworden.'

Thomas PEETERS

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud