Design bepaalt sfeer rond eettafel

Betterfood, het geplette koekje voor de fruitpap, behoort tot ons collectief geheugen. Dat koekje geeft zijn naam aan een Brusselse tentoonstelling over het design van het eten. Tafels, lampen, bestekken, borden: men kan het zo gek niet bedenken of een Vlaamse ontwerper heeft er zijn hoofd over gebogen.

(tijd) Eten is een visuele gebeurtenis. Niet dat de 66 tentoongestelde designers zich toelegden op moleculaire gastronomie en wortelpuree in een 'gedesignde' vorm presenteerden. In de galerie van Design Vlaanderen gaat het om 'blijvend materiaal' dat het sociale en rituele eetfestijn begeleidt. De kelk en de steel van een glas bepalen het aroma van de wijn. Een tafelkleed bepaalt de sfeer van een feest. De verlichting de stemming, het bestek de elegante manieren.

Hoe uitgebreid het scala van eetbenodigdheden blijkt te zijn, is verbazend. Het begint bij een mooi ontworpen kookboek, rijsvormen van deeg, een comfortabele tafel, placemats, borden, bestek, een pannenkoekenschep. Maar ook de verpakking van voedingswaren. Wie heeft er al stilgestaan bij de vormgeving van mondverfrissende snoepjes? Axel Enthoven alvast wel. Zijn ontwerpbureau is veelzijdig en bedacht eveneens de Brusselse bussen, de trams in Straatsburg en de bushokjes in Padua. 'Internationaal doen Vlaamse ontwerpers het bijzonder goed', stelt Johan Valcke, directeur van Design Vlaanderen, een afdeling van het Vlaamse ministerie van Economie.

Nedda El-Asmar ontwerpt zilveren en roestvrijstalen bestekken voor gerenommeerde huizen als Hermès, Puifocart. Serviezen ook voor Villeroy&Boch. Onlangs kreeg ze zelfs de opdracht voor een waterpijp. Waterpijp lurken is momenteel erg hip, zelfs op de Parijse Champs Elysées, en El- Asmar ontwikkelde 'Narghile', een slanke, hedendaagse versie van de pijp die ze haar grootmoeder zag roken.

Luxe

Eten als luxe is terug te vinden in een zilveren pralinedoosje van Siegfried De Buck. Zoals het hoort: een verpakking die doet watertanden. Verfijning ook bij de iele bekertjes en porseleinen vierkanten blauwe borden met een opstaand randje van ouwe rot in het vak, Piet Stockmans. Maar ook vierkanten borden en schaaltjes voor de vliegtuigplateaus die Vic Cautereels ontwerpt voor De Ster, de Belgische wereldleider van wegwerpservies voor de luchtvaart.

De borden van Jo Klaps zijn rond en passen van groot naar klein in elkaar. Op elk bord staat een zin en de drie borden bij mekaar vormen een verhaaltje zoals: 'Of ik je nu lepel, prik of snijd/ zacht begrijpend of met geweld/altijd verlies je de strijd.'

Surrealistische grapjes zijn Vlaamse ontwerpers niet vreemd. Sophie Lachaert bedacht 'Marcell', een kooitje voor suikerklontjes. Linde Hermans ontwierp 'Bonne Bavette', omdat mensen nog eens morsen. Het slabbetje bestaat uit een typische rood-wit geruite keukenhanddoek met een wit gesteven kraagje. Een lollige outfit die ook best handig is voor het peuzelen van kreeft.

Christiane Högner vond de kleine suikerzakjes bij de koffie te saai en bedacht een minipapieren alternatief van een suikerstrooier. En natuurlijk kon de Engelse ster Jamie Oliver niet ontbreken. Hij is aanwezig in de vorm van een T-shirt en een draagtas van Sara De Bondt.

Wat blijft er over na een maaltijd? Kruimels, gekreukt tafellaken, wijnvlekken en kapotte glazen en een asbak vol sigarettenpeuken. Met die tastbare herinneringen bedrukte Anita Evenepoel tafellopers. De virtuele restanten van een vorig feest zijn het mogelijke aanknopingspunt voor een gesprek bij een volgende bijeenkomst.

En de overschotjes, de kliekjes, die bewaart een mens. In potjes en dozen, zo blijkt, van Tupperware. Ook al een begrip in ons collectief geheugen. Eveneens ontworpen in Vlaanderen, onder meer door Bob Daenen. Stéphane Meys

De tentoonstelling 'Betterfood' is tot 26 mei te zien in de Galerie Design Vlaanderen, Kanselarijstraat 9 in 1000 Brussel (vlak bij de Sint-Michielskathedraal) tel. 02/227.49.88. www.designvlaanderen.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect