'Dove'-campagne wint Zorra-publieksprijs

(belga) - De Dove-campagne heeft zondag de Zorra-publieksprijs 2005 voor de 'meest vrouwvriendelijke en/of roldoorkruisende reclame' gewonnen. De campagne van de zeepproducent haalde het van de televisiespots van IKEA en Radio Donna.

ZORRA, de afkorting van Zien, Onderzoeken en Reageren op Rolpatronen in Advertenties, is een waakhond van het Centrum voor Vrouwenstudies aan de Universiteit Antwerpen die erop toeziet dat het man-vrouwbeeld correct wordt weergegeven in advertenties. De publieksprijs was dit jaar toe aan zijn zevende editie. Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen Katleen Van Brempt reikte de prijs uit in het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR). Daar vond zondag het Confêttia Festival plaats, ter gelegenheid van de nationale vrouwendag.

Er waren acht advertenties genomineerd voor de publieksprijs. Dove was voor zijn volledige campagne (met vier tv-spots en negen printadvertenties) genomineerd. "De advertenties brengen de diversiteit van vrouwen in beeld", luidde het in de motivatie van de jury. "Vrouwen in verschillende maten en gewichten, met verschillende huidtypen en huidskleuren, bezaaid met sproeten of niet, en al of niet door het leven getekend door zwangerschap, ouderdom, een medische ingreep, enz." De Dove-campagne gaat niet alleen in tegen het klassieke schoonheidsideaal in reclame, maar stemt ook tot nadenken over ieder "anders zijn" van mensen, aldus nog de motivatie.

Dove (161 stemmen) haalde het met ruime voorsprong van de televisiespot van IKEA (45 stemmen) en die van Radio Donna (43 stemmen). De spot '25 jaar slaapplezier' van IKEA doorkruist het beeld als zouden oudere mensen geen seksuele verlangens meer hebben. 'Het is oké, hij is gewoon gay' van Donna brengt in een tv-spot de aanvaarding van homoseksualiteit op een grappige manier in beeld. Andere genomineerden waren KBC, GB, Tefal, William Lawson en Rexona.

(foto: dove)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud