G.F. Händel - The Messiah

Kerstin Avemo, Patricia Bardon, Lawrence Zazzo, Kobie van Rensburg, Neal Davies, The Choir of Clare College en het Freiburger Barockorchester o.l.v. René Jacobs

Händels 'Messiah' is een standaardwerk dat gedeeltelijk in het teken staat van de kersttijd. Niemand minder dan René Jacobs bracht een sprankelende nieuwe versie uit met een schare uitstekende solisten, het Freiburger Barockorchester en het koor van Clare College. Jacobs wordt op zijn zestigste stilaan de meest bejubelde Belgische dirigent. Hij bewijst dat hij niet op zijn lauweren wil rusten en dat hij wil blijven evolueren. Vorig jaar kreeg hij de Amerikaanse Grammy Award en de Record of the Year van de Engelse muziekpers voor zijn opname van Mozarts 'Le Nozze di Figaro'. Dit jaar is hij twee keer genomineerd voor de Grammy's voor zijn opname van Mozarts 'La Clemenza di Tito'. En ook in eigen land blijft de waardering voor de in Gent geboren dirigent niet achterwege. De Stichting Conservatorium Antwerpen verleende Jacobs vorige maand de titel 'Maestro Honoris Causa'.

Vorig jaar greep Jacobs voor een tournee met het Freiburger Barockorchester naar 'The Messiah', een meesterwerk van Händel. Het is ook een werk dat Jacobs als contratenor zelf vaak gezongen heeft. Jacobs verklaarde dat zijn benadering in de loop der jaren wat meer esoterisch en minder dramatisch geworden is. Maar toch kan men bij het beluisteren van deze opname vaststellen dat de dramatische mogelijkheden van deze beroemde partituur helemaal uitgepuurd worden.

Jacobs' 'Messiah' wordt door tekstexpressie, dynamische contrasten en tekstrelevante tempi erg beeldend tot klinken gebracht. Het Freiburger Barockorchester staat opnieuw garant voor topkwaliteit en eist met doorleefd en dynamisch orkestspel een hoofdrol op. Ook het koor van Clare College is een uitmuntend ensemble en overtuigt in de beroemde Händelkoren als 'For unto us a child is born', 'His yoke is easy', de slotfuga 'Ame'' en ook in het onsterfelijke 'Hallelujah!'.

Telkens zorgt Jacobs als doorgewinterde operadirigent voor veel dynamische schakeringen, efficiënte fraseringen en voor een haast theatrale opbouw. Hij koos uit de vele bestaande versies die Händel van zijn 'Messiah' naliet die met twee altstemmen. Jacobs castte daarvoor contratenor Lawrence Zazzo, die een degelijke 'O thou that tellest' brengt en alt Patricia Bardon die een warm en ingetogen 'He was despised' laat horen. De jonge sopraan Kerstin Avemo overtuigt vooral in 'I Know That My Redeemer Liveth'. De Zuid-Afrikaanse tenor Kobie van Rensberg en de Engelse bas Neil Davies hebben heel veel klasse in huis en drukken de uiteenlopende emoties overtuigend uit in de beroemde aria's als 'Every valley', 'Why do the nations' en 'The trumpet shall sound'.

Tom EELEN

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud