Le Sacre du printemps

De Finse dirigent Esa-Pekka Salonen zette met het Los Angeles Philharmonic Orchestra een schitterend symfonisch programma op cd. Het programma werd opgenomen in de nieuwe Disney Concert Hall in L.A. De akoestische eigenschappen van die zaal resulteren in een rijk maar tegelijk zeer transparant klankbeeld waarin dit Amerikaanse toporkest uitstekend tot zijn recht komt.

(tijd) Op de cd staat onder meer een uitvoering van de 'Wonderbaarlijke Mandarijn' van Bartok en van de 'Nacht op de kale berg', dat laatste in de originele orkestversie van Moessorgsky.

Maar het centrale werk is Stravinsky's 'Le Sacre du Printemps'. Met dat werk uit zijn expressionistische periode leverde Stravinsky in 1913 een van de mijlpalen van de 20ste-eeuwse muziek af. Stravinsky schreef 'Le Sacre' voor de Russische balletten in Parijs. Het bleek een slag in het gezicht van een deel van het publiek, dat de titel 'de Lentewijding' ongetwijfeld met fluitende vogeltjes, kabbelende beekjes en een meeslepende liefdesgeschiedenis had geassocieerd. Maar Stravinsky's 'Sacre' werd een rasecht Russisch werk waarin hij de brutaliteit uitdrukte waarmee de Russische lente de hardnekkige winter komt verjagen.

De expressionistische verklanking van dat oertafereel - waarin een maagd als lenteoffer danst tot de dood - zorgde voor een onverwachte hoofdrolspeler: het ritme. Niet alleen het slagwerk, maar alle instrumenten van het immense orkest ontketenen een ritmische wervelwind. Melodie en harmonie worden voor het eerst in de geschiedenis door het ritme overspoeld. Het Parijse publiek kreeg bijgevolg een op hol geslagen orkest te horen. Het tumult in de zaal was zo groot dat choreograaf Nijinsky de maat in de coulissen moest meeschreeuwen opdat de dansers niet zouden ontsporen.

Vandaag heeft het rumoer plaats gemaakt voor bewondering en respect. 'Le Sacre' ontbreekt niet meer op het repertoire van de grote dirigenten en orkesten. Esa-Pekka Salonen brengt dit keer een dynamische, krachtige maar tegelijk ook loepzuivere en ritmisch zeer precieze uitvoering. Hij sleurt zijn orkest én de luisteraars mee in een ongewoon spannend avontuur. En ook al zijn er geluidsopnames van Stravinsky die zijn eigen werk dirigeert, toch gaat Salonen op zoek naar de mogelijkheden die de partituur te bieden heeft. 'Natuurlijk respecteer ik Stravinsky, maar hij heeft zeker niet het laatste woord, ook al is hij zonder meer de meest invloedrijke componist van de vorige eeuw', stelt de Finse dirigent.

Tom EELEN

Werk van Moussorgsky, Bartok en Stravinsky - Los Angeles Philharmonic Orchestra o.l.v. Esa-Pekka Salonen

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud