Marketingdirecteur Belgacom TV Walter Gelens evalueert eerste werkingsjaar

Belgacom TV zette precies een jaar geleden zijn digitaal tv-aanbod in de markt. Walter Gelens, de marketingdirecteur van Belgacom, blikt terug en droomt van tijden waarin een kanaal voor vissers of postzegelverzamelaars rendabel kan zijn. Binnen enkele weken lanceert Belgacom TV de mogelijkheid om digitale uitzendingen op te nemen.

(tijd) De Tijd: Belgacom TV viert vandaag zijn eerste verjaardag. Heeft het eerste levensjaar de verwachtingen ingelost en zitten jullie nog op schema voor de 100.000 klanten eind dit jaar? Eind april telde Belgacom TV 50.000 klanten.

Walter Gelens: Bedrijfsmatig is Belgacom TV een fantastisch project. Zowel intern als extern heeft het een enorme dynamiek teweeggebracht. Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf zijn wij de uitdager. Telenet is de grootste speler. Voor Belgacom is elke tv-klant een nieuwe klant en nieuwe inkomst, daar waar Telenet zijn bestaande klanten een nieuw product aanbiedt.

Het digitale project heeft ons ook de stap naar triple play (het aanbieden van telefonie, tv-programma's en breedbandinternet over dezelfde telefoonlijn) doen zetten. Telecom en media waren vroeger gescheiden. Vandaag convergeren ze naar een punt waar de consument centraal staat. De klant bepaalt zelf wanneer en wat hij kijkt en in de nabije toekomst kan hij misschien zelf producent worden en zijn eigen commercials opladen. De klant is overigens heel tevreden over het product: bijna 90 procent zou Belgacom TV aanbevelen aan vrienden en familie. We zitten dan ook perfect op schema om de vooropgestelde 100.000 klanten te halen.

De Tijd: Wat zijn de populairste items?

Gelens: Op de klassieke kanalen liggen de herhalingen van de VTM- en VRT-programma's ('Net Gemist') goed in de markt. Ook video-on-demand scoort goed. Dat segment telt vandaag 300 films dankzij contracten met Paramount, Warner en DreamWorks. We streven daar naar een samenwerking met alle filmstudio's.

De Tijd: Het voetbalkanaal '11' zond afgelopen voetbalseizoen alle wedstrijden uit de eerste klasse uit. De VRT en de RTBf brachten elke week een rechtstreekse match, samenvattingen en magazines. Hoe evalueert u die samenwerking met de openbare omroepen waar in december een einde aan komt?

Gelens: De overeenkomst voor anderhalf seizoen was een bewuste, strategische keuze. We wisten dat we vanaf dag één niet genoeg kijkers zouden hebben. Wat wil je, op 9 mei vorig jaar haalden we de uitzendrechten voor het voetbal binnen en zes weken later (28 juni) lanceerden we Belgacom TV. Dankzij het akkoord met de openbare omroepen heeft het grote publiek kunnen ontdekken hoe Belgacom TV het voetbal vandaag weergeeft. Maar vanaf januari is het voetbal exclusief op '11' te zien. Vandaag telt het voetbalkanaal 33.000 abonnees.

De Tijd: Wat brengt Belgacom TV in de nabije toekomst?

Gelens: Meer en meer telecomoperatoren springen op de kar waardoor schaalgrootte ontstaat. Op termijn kan zelfs een digitaal kanaal voor vissers of postzegelverzamelaars rendabel zijn. Vandaag de dag is dat ondenkbaar, maar als je dat kanaal over heel Europa, of zelfs de wereld, kunt commercialiseren, zijn de mogelijkheden groot.

De Tijd: Wanneer wordt het voor de kijker mogelijk de digitale uitzendingen op te nemen? En hoe ver staan jullie met de etheruitzendingen (DVB-T) waarbij de gebruiker geen vaste lijn meer nodig heeft en digitale televisie kijkt via een kleine binnenantenne en een speciale decoder.

Gelens: De digitale opnamemogelijkheid lanceren we binnen enkele weken. Naast de opname is het mogelijk twee kanalen op dezelfde lijn te bekijken. De kijker heeft daar geen extra apparatuur voor nodig, de harde schijf zit al in de decoder. De etheruitzendingen, daarentegen, zijn niet voor morgen. Maar de technologie is zeker complementair met de bestaande techniek. Met ADSL (breedband) kunnen we België immers nooit volledig dekken.

SR

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud