Michael Haneke wint Gouden Palm

Foto AFP ©AFP

De Oostenrijkse regisseur Michael Haneke heeft zondag op het 62ste Filmfestival van Cannes de Gouden Palm voor de beste film in de wacht gesleept voor zijn prent "Das Weisse Band", een beklemmend drama in zwart-wit over een Duits boerendorp in de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog. De Grote Prijs van de Jury ging naar de 57-jarige Fransman Jacques Audiard voor het gevangenisdrama "Un Prophète".

(belga) - "Soms stelt mijn vrouw me een erg vrouwelijke vraag - 'ben je gelukkig? '. Het is erg moeilijk om erop te antwoorden. Maar vandaag is een moment in mijn leven waarop ik kan zeggen dat ik erg gelukkig ben en jij ook, denk ik", zei Haneke toen hij de prijs in ontvangst nam richting zijn echtgenote die in de zaal zat. Het is de derde keer dat de 67-jarige Oostenrijker in de prijzen valt op het prestigieuze festival. Eerder gebeurde dat voor "Caché" met Juliette Binoche (2005) en voor "La Pianiste" (2001).

Jacques Audiard, wiens film een warm onthaal kreeg tijdens de vertoning in de zuid-Franse stad, bedankte de jury voor zijn onderscheiding. "Zoals Meryl Streep tegen Robert Redford zegt in 'Out of Africa', pas op want vanaf nu ga ik alles geloven wat jullie zeggen", sprak hij. "Un Prophète" is zijn vijfde film in vijftien jaar tijd. Nadat hij enkele scenario's had geschreven, maakte hij in 1994 zijn regiedebuut met "Regarde les hommes tomber". Met "Un héros très discret" kaapte hij twee jaar later in Cannes de prijs voor het beste scenario weg.

De onderscheiding voor de beste acteur ging naar de 52-jarige Oostenrijker Christoph Waltz voor zijn vertolking van een SS-officier in de film "Inglorious Basterds" van Quentin Tarantino. Charlotte Gainsbourg (37) kreeg de prijs voor beste actrice voor haar rol in "Antichrist" van de Deense regisseur Lars von Trier. Tijdens haar dankwoord stond Gainsbourg even stil bij haar vader Serge. "Ik hoop dat hij trots is op mij, trots en erg geschokt, hoop ik", voegde ze er nog aan toe in een verwijzing naar de controverse die op het festival rond de film was ontstaan.

De Caméra d'Or voor het beste debuut was weggelegd voor "Samson and Delilah" van de Australiër Warwick Thornton, die daarmee "Hunger" van Steve McQueen opvolgt. Hij kreeg de prijs overhandigd door de Franse actrice Isabelle Adjani en voorzitter van de jury voor de Caméra d'Or Roschdy Zem. "Samson and Delilah" is een liefdesgeschiedenis tussen twee adolescenten in een gemeenschap van aboriginals middenin de Australische woestijn. Thornton is overigens zelf een aboriginal. Een speciale vermelding was weggelegd voor "Ajami" van de Palestijn Scandar Copti en de Israëliër Yeron Shani.

De prijs van de jury ging ex aequo naar de Britse Andrea Arnold voor de prent "Fish Tank" en naar zijn Koreaanse collega Park Chan-wook met de film "Bak-Jwi" ("Thirst"). De Filipijn Brillante Mendoza mag dan weer de prijs voor de beste mise en scène mee naar huis nemen voor "Kinatay", terwijl de Chinees Lou Ye de prijs voor het beste scenario kreeg voor "Chun Feng Chen Zui De Ye Wan" ("Spring Fever").

De prijs van de beste kortfilm was weggelegd voor "Arena" van de Portugees Joao Salaviza. Ook hier was een speciale vermelding weggelegd, en dat voor "The six dollar fifty man" van Nieuw-Zeelander Mark Albiston.

De Franse regisseur Alain Resnais kreeg op 86-jarige leeftijd een speciale prijs voor zijn ganse oeuvre. Het was van 1980 geleden dat Resnais in Cannes was geselecteerd met "Mon oncle d'Amérique". Bekende werken van zijn hand zijn "Hiroshima mon Amour", "L'année dernière à Marienbad" en "Smoking/NoSmoking", waarvoor hij in 1993 de Zilveren Beer in Berlijn in de wacht sleepte.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud