Nieuwe jas voor openbare omroep Nederland

Televisiekijkers in Nederland moeten voor hun favoriete programma's van de openbare omroep vandaag overschakelen naar een andere zender. Zo verhuist bijvoorbeeld het actualiteits-programma Nova van Ned3 naar Ned2.

Van onze correspondent in Nederland

(tijd) - Met een radicale wijziging van de programmering hoopt de omroep de concurrentieslag met de commerciële zenders beter aan te kunnen. Het Vlaamse model geldt als lichtend voorbeeld.

De openbare omroep in Nederland telt drie zenders, die worden gevuld met programma's van verschillende omroeporganisaties. Nederland 1 is momenteel nog het 'confessionele' net, waarop katholieke en protestantse organisaties uitzenden, Nederland 2 is het 'sport- en pretnet', met veel voetbal. Nederland 3 is voor intellectuelen, met actualiteitenprogramma's, documentaires en cultuur.

Volgens de leiding van de openbare omroep is deze programmering niet meer geschikt om de commerciële zenders te kunnen beconcurreren. De publieke en commerciële zenders wedijveren in Nederland niet alleen om de kijkers, maar ook om de adverteerders. Het budget van de 'publieke' omroep komt maar voor twee derde van de federale overheid. De rest moet de omroep verdienen met reclameblokken.

De jongste jaren heeft de openbare omroep veel adverteerders en kijkers verloren aan de commerciële zenders. Met jaloerse blik wordt gekeken naar de VRT, die veel succes heeft in de competitie met de commerciële zenders. Daarom is het nieuwe uitzendschema geënt op de VRT-programmering. Nederland 1 wordt, analoog aan Eén, een familienet met programma's voor een breed publiek. Nederland 2 gaat de televisiekijkers, net als Canvas, nieuws, achtergrondprogramma's en serieus drama bieden. Nederland 3 dient als experimenteel kanaal gericht op jongeren.

De herschikking van de programma's is een tussenstap in een totale reorganisatie van de openbare omroep. Waarschijnlijk zal de nieuwe regering, die na de verkiezingen van 22 november aantreedt, de publieke zenders geheel reclamevrij maken. De linkse én rechtse partijen hopen dat dat leidt tot kwalitatief betere programma's, die vanzelf meer kijkers trekken.

MB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud