POF wordt officiële spreekbuis van commerciële omroepen

(belga) - De Private Omroep Federatie (POF) wordt maandag in Vilvoorde boven de doopvont gehouden. Na de rel over de uitgelekte VRT-nota lijken de plooien tussen de partners min of meer gladgestreken. Enkel VT4 kijkt vooralsnog de kat uit de boom en laat zijn deelname in de diepvries zitten.

Ook Vitaya, de lifestylezender die zich deze week intern bezon over zijn toekomst in de federatie, sluit zich aan en zal maandag bij de persconferentie over de gezamenlijke standpunten vertegenwoordigd worden. Toch sluit de zender niet uit dat hij zich vooralsnog terugtrekt als er weer perslekken zijn of als hij zich niet achter bepaalde standpunten kan scharen.

VT4 daarentegen blijft bij zijn standpunt en maakt tot nader orde geen deel uit van de federatie. Topman Patrick Tillieux plaatste de deelname van de commerciële zender uit Zaventem in het vriesvak en wachtte liever af tot de gemoederen bedaard zouden zijn. VT4 blijft wel positief over de doelstellingen van de federatie, maar hoopt eerst dat er met één gezamenlijke en duidelijke stem gesproken wordt, zegt woordvoerster Willemijn Van Dommelen vrijdagnamiddag.

Eind vorige week zorgde een uitgelekte nota over de eisen van de POF voor nogal wat heibel in het Vlaamse medialandschap. In de nota legt de federatie nogal drastische maatregelen voor aan Vlaams minister van Media Geert Bourgeois om de VRT te kortwieken.

Het zat er meteen bovenarms op bij de leden van de POF. POF-woordvoerder Jan Caerts (4FM) en Patrick Tillieux haastten zich te zeggen dat ze 'absoluut niet tegen de VRT' zijn. Vitaya noemde het uitlekken van de nota 'ongelukkig' en VTM-baas Peter Quaghebeur benadrukte dat het slechts om 'een kladversie' ging en zeker geen definitieve tekst.

De POF, gelanceerd in juni van dit jaar naar aanleiding van de oprichting van het tijdelijke VRT-sportnet Sporza ijvert naar een economisch slagkrachtige private audiovisuele mediasector. De federatie streeft naar een zogenaamd 'level playing field', waarin de openbare en commerciële omroepen via duidelijk afgebakende doelstellingen hun opdrachten vervullen.

Maandag komt de POF naar buiten met 'de gezamenlijke standpunten met betrekking tot de toekomst van het Vlaamse audiovisuele medialandschap'.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud