Requiem

Met Sandra Hüller (Michaela Klingler), Imogen Krogge (Marianne Klingler), Burghart Klaussner (Karl Klingler), Anna Blomeier (Hanna Imhof),

Leven en kunst imiteren elkaar. Toen de Amerikaanse schrijver William Peter Blatty in 1971 'The Exorcist' schreef, baseerde hij zich op krantenartikels die verwezen naar een zaak uit 1949. Een 13-jarige jongen uit Cottage City zou onderworpen zijn aan een zes weken durende duiveluitdrijving en daardoor genezen zijn van de bizarre fenomenen die hem en zijn thuis troffen. Nadat William Friedkin het boek had omgetoverd tot een efficiënte horrorklassieker en een internationale filmhit werd Satan plots in bijna alle uithoeken van de wereld gespreksonderwerp nummer één.

Die hype heeft ongetwijfeld meegespeeld in de tragedie die zich in 1976 in het Duitse stadje Klingenberg-am-Main voltrok. De 23-jarige Anneliese Michel, die al haar hele leven aan zware epilepsie leed, werd door haar diep gelovige familie toevertrouwd aan de zorgen van twee priesters. Overtuigd als ze waren dat Anneliese bezeten was door verschillende demonen dienden ze een reeks exorcismes toe waar het meisje uiteindelijk van pure uitputting en verkommering aan bezweek.

Die zaak heeft op haar beurt tot twee uiteenlopende films geleid. Een jaar geleden concentreerde de bovennatuurlijke thriller 'The Exorcism of Emily Rose' zich op de rechtszaak na Anneliese Michels dood. In 'Requiem' kiest de Duitse regisseur Hans-Christian Schmid voor een compleet andere aanpak. Zijn verhaal volgt het jonge hoofdpersonage, dat de naam Michaela Klingler meekrijgt. Ze woont in een Zuid-Duits provinciestadje en komt uit een streng gelovige familie. Al van kindsbeen af wordt ze geregeld getroffen door epileptische toevallen die de medische wetenschap maar niet onder controle krijgt. Maar de jongste tijd lijkt het beter te gaan en Michaela droomt ervan op haar 21ste alsnog naar de universiteit te gaan.

Haar dominante moeder steekt haar afkeuring niet onder stoelen of banken, maar het meisje wil zich niet laten ompraten. Tot het weer fout begint te lopen. Een van de redenen waarom 'The Exorcist' na al die jaren nog steeds zo'n doeltreffende gruwelfilm blijft, is dat Blatty en Friedkin het griezelgegeven slim gebruiken om het over heel andere problemen te hebben: ouders die niet meer overweg kunnen met hun kinderen, de onrustwekkende evoluties binnen de samenleving.

Schmids beslissing om zich volledig toe te spitsen op het familieleven van de hoofdfiguur werpt in elk geval een boeiend nieuw licht op de zaak. De sterke vertolking van Sandra Hüller en de knappe productie houden ook absoluut de aandacht vast. Tegelijk weert Schmid de buitenwereld zo koppig uit zijn film (er is bijvoorbeeld geen spoor van de studentenprotesten midden jaren 70 in Tübingen) dat je er minder door getroffen wordt dan had gekund.

Mocht u zich afvragen hoe de historische rechtszaak destijds is afgelopen: de twee priesters werden schuldig bevonden aan doodslag door nalatigheid en veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijk. Een koopje, als u het mij vraagt.

Ruben NOLLET

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud