Sébastien Loeb verlengt wereldtitel rally

De Fin Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) heeft zondag in zijn Ford de rally van Australië gewonnen. De wereldtitel gaat voor het derde jaar op rij naar de Fransman Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC).

(belga) De Noor Petter Solberg (Subaru Impreza WRC) eindigde in Australië op de tweede plaats op 37 seconden. De derde plaats was voor de Oostenrijker Manfred Stohl (Peugeot 307 WRC) op bijna vier minuten. Marcus Grönholm, de enige overgebleven concurrent voor de wereldtitel eindigde op de vijfde plaats. Grönholm reed aan de leiding tot hij op vrijdag van de baan ging en daarmee alle zegekansen en zijn waterkansje op de wereldtitel om zeep hield.

Loeb werd kampioen zonder te rijden. Hij herstelt nog steeds van een armbreuk die hij eind september opliep tijdens een mountainbiketochtje. Loeb is de derde rijder die erin slaagt om drie keer of meer wereldkampioen te worden. Juha Kankkunen werd vier keer kampioen: in 1986 (Peugeot 205 Turbo), 1987 (Lancia Delta HF 4WD), 1991 (Lancia Delta Integrale 16V), 1993 (Toyota Celica 4WD). Een andere Fin, Tommi Mkinen, haalde vier titels op rij van 1996 tot 1999, telkens met een Mitsubishi Lancer.

Net zoals vorig jaar dat met François Duval het geval was, wint Mikko Hirvonen nu ook Down Under zijn eerste WK-rally. Hirvonen won 7 klassementsritten en kon zijn geluk niet op aan de finish. "Dit is fantastisch. Er was zoveel druk, niet alleen om de wedstrijd te winnen maar ook om punten te scoren voor het constructeurskampioenschap. Solberg zette mij constant onder druk, maar ik kon hem afhouden. Ik was niet al te nerveus en probeerde mij te concentreren en het hoge ritme foutloos aan te houden. Dat is gelukt, de zege is binnen, we hebben een mooie kloof in de tussenstand bij de constructeurs. Nu moeten we die titel zien te pakken. Ik ben nog jong en het is fijn dat ik op mijn 26e mijn eerste zege binnen heb. Ik kan het haast zelf niet geloven. Het team toonde zijn vertrouwen in mij, dit is mijn manier om hen te bedanken. Het zal een tijdje nodig hebben om echt te beseffen dat ik hier gewonnen heb. Eerder dit jaar had ik al enkele podiumplaatsen en kon ik me meermaals mengen in de strijd voor de zege. Daardoor leerde ik vechten, mezelf beter te maken waardoor ik hier heb kunnen winnen. De laatste vier wedstrijden heb ik mijn rijstijl nog kunnen verbeteren en presteer ik constanter tijdens het hoge tempo, de hogere snelheden."

Mikko Hirvonen is een 26-jarige Fin die in 1998 voor het eerst kennismaakte met de rallysport. In 2001 werd hij vice-kampioen van Finland, in 2002 pakte hij de titel in eigen land bij de tweewiel aangedreven wagens. Dat jaar debuteerde hij ook op het hoogste niveau. Hirvonens eerste WK-wedstrijd was voor eigen volk in Finland. Hij eindigde op de 21e plaats algemeen (Renault Clio S1600) en won de klasse van de tweewiel aangedreven wagens. De goede prestaties bleven niet onopgemerkt en een jaar later kreeg hij een contract bij het Ford team.

Zijn debuut ging helemaal de mist in. In zijn eerste wedstrijd, in Monte Carlo, ging hij meteen van de baan. Later dat seizoen eindigde hij op de zesde plaats in Cyprus, goed voor zijn eerste WK-punten ooit. Omdat Ford koos voor het duo Duval-Martin verhuisde Hirvonen in 2004 naar Subaru waar hij na een goed seizoen 7e eindigde in het WK maar toch ontslagen werd door de Subaruleiding en vervangen door de Fransman Sarrazin en de Australiër Atkinson.

2005 was het jaar van de doorbraak voor Hirvonen. Hij begon het seizoen als privé-rijder en werd later door Ford enkele keren genomineerd voor het WK. In Spanje werden de sterke prestaties eerder dat seizoen bekroond met een eerste podiumplaats in een WK-rally. Hirvonen eindigde derde na Sébastien Loeb en François Duval.

Hirvonen begon dit seizoen opnieuw bij Ford als volwaardig fabrieksrijder en dat mocht een verrassing genoemd worden. Na het wegvallen van constructeurs Citroën, Peugeot, Skoda en Mitsubishi kwamen er immers nogal wat kleppers op de markt. Hirvonen tekende begin dit jaar een contract voor drie seizoenen bij Ford. Het kampioenschap van dit jaar is kwalitatief gezien met niets te vergelijken met de vorige jaren. Er zijn maar enkele topwagens meer waardoor het makkelijker is om vooraan te rijden en punten te scoren. Hirvonen eindigde twee keer als tweede dit jaar. In Sardinië en Turkijke eindigde hij telkens als tweede na respectievelijk Sébastien Loeb en Marcus Grönholm. Hirvonen eindigde ook al vier keer als derde in de rally's van Griekenland, Finland, Japan en Cyprus.

Dankzij de goede prestaties van Hirvonen staat het Ford team aan de leiding bij de constructeurs. Ford heeft 167 punten, 16 meer dan het Belgische Kronos-team. In de WK-tussenstand bij de rijders staat Hirvonen op de derde plaats.

Foto Belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud