Strengere normen voor lightproducten

Door een nieuwe Europese richtlijn worden vanaf vandaag de regels voor zogenaamde "lightproducten" een pak strenger. Een yoghurt of softdrink moet voortaan op alle vlakken gezond scoren, wil het nog met slogans kunnen uitpakken als "vetarm" of "suikervrij".

(belga) Dat staat maandag in Het Laatste Nieuws. Consumentenorganisatie Test-Aankoop is tevreden.

Naast de strengere normen voor "light", komen er ook strengere regels voor de term "cholesterolverlagend" en worden 'onzinnige' slogans als "verbetert uw geheugen" en "vermindert stress" gewoonweg verboden.

"Door de nieuwe wetgeving zullen heel wat onterechte lightproducten eindelijk uit de rekken verdwijnen", aldus Robert Remy, voedingsexpert bij Test-Aankoop. "De voorbije jaren zijn miljoenen consumenten op grote schaal misleid of zelfs ronduit bedrogen". De producenten krijgen tot 31 januari 2008 om zich met de nieuwe wetgeving in orde te stellen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud