Top art nouveau in Brussels museum

Toen Roland en Anne-Marie Gillion-Crowet dit jaar de successierechten op een erfenis in kunstwerken betaalde, zorgden ze voor een primeur. 20 topwerken van die 'inbetalinggeving' zijn nu te zien in de Koninklijke Musea voor schone Kunsten in Brussel.

(tijd) Het is slechts een tipje van de sluier van een van de mooiste art-nouveaucollecties in de wereld, een verzameling die pas in september 2008 in haar volledigheid te bewonderen is.

In de modernistische jaren zestig waren die zwierige, golvende en krullende voorwerpen compleet uit de mode - ze werden zelfs met misprijzen bekeken - en die 'prullaria' (bibelots abolis) konden voor een habbekrats op rommelmarkten worden gekocht. De afbraak van het Brusselse Volkshuis, het meesterwerk van Horta, kenschetst helemaal de sfeer van die tijd. Nu wordt de gehele verzameling door Christie's en Sotheby's op zowat 28,5 miljoen euro geschat en het Metropolitan Museum van New York bood er zelfs 37 miljoen euro voor.

De verzameling van een twintigtal schilderijen en ruim 200 voorwerpen heeft voortaan een onderdak gevonden in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten aan het Koningsplein in Brussel.

De hele collectie geeft een gevarieerd beeld van de mentaliteitswijziging die zich rond 1900 voordeed: de dubbelzinnige erotiek van de vrouw die én feeks én fee is, het utopische denken, de nieuwe industriële technieken, de freudiaanse dweperijen, enzovoort.

Het bronzen Medusabeeld dat Fernand Khnopff ontwierp, is een schoolvoorbeeld: de golvende, kronkelende adders rond het vrouwenhoofd, de starende ogen, de schreeuwende mond,? en op de rugzijde een paar vleugels zoals van Hypnos, de god van de droom en van de slaap. Wou Khnopff de mythe omkeren? Verandert Medusa de toeschouwer met haar bliksemende ogen niet in een zoutpilaar, maar laat ze hem wegdromen?

Gul

Niet dromen, wel doen, daar zal het de komende maanden op aankomen. Een wetenschappelijk en museaal onderzoek zal worden uitgevoerd om de 118 kisten met kunstvoorwerpen die deze zomer vanuit de Zwitserse kluizen naar Brussel werden getransporteerd, een nieuwe thuis te geven. Het echtpaar Gillion-Crowet, dat te midden van en met deze art-nouveauspullen leefde, toonde zich bijzonder gulle mecenassen. Het transport, de verzekering, de expertise, de taxatie door Christie's en Sotheby's en zelfs de inrichting van de nieuwe zaal (ook al 1 miljoen euro) werden door hen betaald. En ze willen ook in de toekomst een volwaardige (gespreks)partner van het museum blijven.

Hun voorwaarde voor deze inbetalinggeving was dat de verzameling op een plek zou terechtkomen die voor iedereen toegankelijk is. De toegang voor deze tentoonstelling van 20 meesterwerken is dan ook gratis. Een tweede voorwaarde is dat de verzameling in zijn geheel bewaard blijft en dat lag moeilijk bij de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in het Jubelpark, die hun bestaande verzameling art nouveau wilden aanvullen. Het echtpaar schonk evenwel aan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten omdat de huidige directeur Michel Draguet een tiental jaar geleden een luxueus boek over de 'herontdekte art nouveau' van de Gillioncollectie schreef. Bovendien behoren ze ook tot de 'Vrienden van het Museum' en zal hun samenwerking met het museum nog worden uitgebreid.

Stéphane Meys

De tentoonstelling met de 20 meesterwerken van de schenking Gillion-Crowet is tot 14 januari 2007 te zien in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Regentschapstraat 3 in 1000 Brussel tel 02/508.32.11. De toegang is gratis.

Victor Horta: Foto Bozar

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud