W.A. Mozart - Così fan tutte

De terugkeer van Patrice Chéreau naar de opera in Aix-en-Provence leverde vorige zomer een opmerkelijke voorstelling van 'Così fan tutte' op. Ze verscheen zopas op dvd.

(tijd) Richard Peduzzi creëerde voor deze productie een sobere Italiaanse werkplaats met balkons, maar ook met touwen, ladders en werktuigen die het verhaal meteen in een onverwachte sociale context plaatsen. De prachtige historische kostuums van Caroline de Vivaise laten zangers, het koor en een groep figuranten deel uit maken van een warme dorpsgemeenschap.

De weddenschap die Don Alfonso in 'Così fan tutte' met de twee jonge koppels opzet om te bewijzen dat liefdestrouw een illusie is, is bij Chéreau dan ook geen klinisch experiment dat zich in een elitair milieu afspeelt. Deze enscenering maakt duidelijk dat iedereen met liefde, verleiding en ontrouw in aanraking kan komen.

Chéreau refereert in zijn voorstelling ook aan de sociale controle en het sociale vangnet van de samenleving, die het verloop van relaties niet alleen nieuwsgierig of voyeuristisch kan gadeslaan, maar ook kan interfereren. Bij Chéreau gebeurt dat onder meer door rekwisieten aan en af te dragen.

Om ook het publiek niet vrijblijvend toe te laten kijken en Mozarts en da Ponte's meesterwerk zo levensecht mogelijk voor ogen te stellen, stelt Chéreau alles in het werk om elementen die verwijzen naar opera als artificiële kunstvorm weg te werken. Dat doet hij door de zangers nu en dan tussen het publiek te laten acteren en zingen, door hen voortdurend te laten bewegen en acteren en zo de onnatuurlijke poses van het frontaal naar het publiek zingen te beperken. Deze werkwijze zorgt er voor dat dirigent Daniel Harding, de solisten en het Mahler Chamber Orchestra bijzonder alert zijn en dat de vonken overslaan.

Chéreaus keuze voor zingende acteurs doorbreekt de stemmencultus en laat de zangers niet individueel maar als ensemble waardering oogsten. Met tenor Shawn Mathey als Ferrando, mezzosopraan Elina Garanca als Dorabella, bariton Stéphane Degout als Guglielmo en sopraan Erin Wall als Fiordiligi heeft Chéreau vier uitstekende jonge zangers ter beschikking die zich kwetsbaar durven opstellen en zich enthousiast in deze visie op 'Così fan tutte' verdiepen.

Met Barbara Bonney als Despina en Ruggero Raimondi als Don Alfonso heeft deze productie ook de ervaring van gevestigde waarden in huis die levendig muziektheater oplevert dat niet onberoerd laat.

Mahler Chamber Orchestra, Arnold Schönberg Choir o.l.v. Daniel Harding, Patrice Chéreau (reg.)

Erin Wall (Fiordiligi), Elina Garanca (Dorabella), Stéphane Degout (Guglielmo), Shawn Mathey (Ferrando), Barbara Bonney (Despina), Ruggero Raimondi (Don Alfonso)

Tom EELEN

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud