Webwinkel lanceert ludieke reclamecampagne 'Rent a Wife'

Onder het motto "Liever geen berouw? Huur een vrouw!" lanceert Emakina, de Brusselse specialist in e-marketing, e-business en webdesign, de website www.rentawife.be. Op de site kan de consument kiezen uit meer dan 9.500 vrouwen die per post thuis worden geleverd.

(belga) In werkelijkheid is het een ludieke reclamecampagne voor DVD Post, een webwinkel gespecialiseerd in de verhuur van dvd's.

Emakina spaart de aanlokkelijke woorden niet. "U bent gered! Nooit meer alleen. Binnen 24 uur krijgt u via de post een vrouw/vriendin/maîtresse thuisgestuurd. En u mag haar houden zolang u dat wilt." Of: "Rent A Wife biedt u de keuze uit 9.500 verschillende profielen: u bepaalt haarkleur, maten, leeftijd, kleur van de ogen en het ras. U kiest natuurlijk ook of de vrouw sportief moet zijn, intelligent en/of polyvalent." En: "Wilt u graag een paar vrouwen ineens ontvangen? Rent A Wife heeft een Doblo-, Triplo- en een Multiploformule ter beschikking. Daarmee kunt u twee, drie of acht vrouwen volgens een rotatiesysteem afwisselen."

De consument die via de site een vrouw wil bestellen, merkt al snel dat het eigenlijk een reclamecampagne is voor DVD Post. Olivier De Doncker van Emakina geeft toe dat het een knipoog is naar de e-commercewebsites. "Het is een parodie van een e-commercebedrijf. We willen de consument verrassen maar niet misleiden," aldus De Doncker.

Volgens het Onderzoeks- en informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) zijn dergelijke praktijken af te keuren. Het bedrijf dat achter de reclame zit, heeft volgens het OIVO de deontologische code van het Belgisch Direct Marketing Verbond ondertekend. "Deze reclamecampagne gebruikt de techniek van de virale marketing in de hoop dat de consumenten het gerucht zullen verspreiden over deze website. Op die manier steken de initiatiefnemers - onder het mom van het economisch belang - de draak met de ethiek, een deontologische code en talrijke wettelijke bepalingen, te beginnen met het verbod op de mensenhandel," aldus het OIVO. Het OIVO onderstreept ook dat de website artikel 127 van de deontologische code van het Belgisch Direct Marketing Verbond niet respecteert, hoewel ze net door die instantie een label toebedeeld kreeg (BeCommerce label). Daarom heeft het OIVO klacht ingediend.

Volgens het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV), dat de sector vertegenwoordigt, respecteert Emakina op het eerste zicht de wetgeving door op elke webpagina aan te duiden dat het om reclame gaat. Het is aan de consument om te oordelen al dan niet een klacht in te dienen bij het Comité van Toezicht, zegt het BDMV. "De wet op de handelspraktijken vereist dat, wanneer het niet duidelijk is dat het om een reclame gaat, dit ondubbelzinnig moet vermeld worden. Dat heeft DVD Post ook gedaan," zegt Patrick Marck van het BDMV. "Het is aan de consument om te oordelen of hij deze campagne smakeloos of misleidend vindt door al dan niet een klacht in te dienen bij het Comité van Toezicht."

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud