analyse

Welke aandelen hebben nog een inhaalbeweging te goed?

De beurzen hebben de coronacrash helemaal goedgemaakt. Zijn er nog aandelen die een inhaalbeweging te goed hebben nu de deuren van de economie nog meer openzwaaien en de winsten normaliseren?

De heropening van de economie wint vaart nu almaar meer Europese landen de coronarestricties versoepelen. Indicatoren die zich baseren op de mobiliteit van de bevolking wijzen al weken op een scherpe toename. We staan opnieuw in de file, de liften in openbare gebouwen worden veel meer gebruikt, de treinstations krijgen meer reizigers over de vloer en volgens de restaurantboekingsites is het vaak lang zoeken om nog een terrastafel te veroveren. De Europese Unie verwacht dat in het derde kwartaal 70 procent van de bevolking minstens één prik tegen het virus zal hebben gekregen, waardoor het leven nog meer kan normaliseren. 70 procent wordt door virologen vaak gezien als een voorwaarde voor groepsimmuniteit, tenzij een nieuwe virusvariant roet in het eten gooit.

Heineken is onze topfavoriet in de wereldwijde drankensector.
Joëlle Natzkoff
Stratege Credit Suisse

De beurzen hebben al een groot deel van het herstel ingeprijsd. Sinds het dieptepunt op 18 maart 2020 herstelde de brede Europese Stoxx600-index met 61 procent. Al prijkt de graadmeter slechts 4 procent boven zijn precoronapeil van begin februari 2020. Op Wall Street is de hausse meer uitgesproken. De S&P500-index spurtte sinds maart vorig jaar 88 procent hoger. De huidige koers ligt 24 procent boven het niveau van voor de pandemie.

Veel strategen vinden dat Wall Street relatief duur wordt, en zien meer heil in de Europese dan in de Amerikaanse beurzen. Over het voorbije decennium heeft de S&P500-index bijna drie keer zoveel opgebracht als de EuroStoxx50-index, dividenden inbegrepen. Maar het tij lijkt te keren. Sinds Nieuwjaar laat Europa de VS zijn hielen zien.

Europa favoriet

‘Europa is onze favoriete regio’, zegt strateeg Azad Zangana van Schroders. ‘De economische motor komt er nu echt op toerental, terwijl de waarderingen er goedkoper zijn dan in de VS.’ Hij is niet alleen. Volgens de jongste enquête bij vermogensbeheerders door Bank of America verwacht 65 procent dat Europa Wall Street in de komende twaalf maanden zal kloppen.

Europa herstelt snel van zijn double- dip-recessie. De PMI-indicator die het vertrouwen van de Europese aankoopdirecteurs weergeeft, kende in mei de snelste groei van de voorbije drie jaar. De orderboekjes stegen het sterkst in 15 jaar. Volgens de Europese Commissie moet dat resulteren in een groei van 4,3 procent dit jaar, na een krimp met 6,6 procent in 2020. Voor de VS verwacht de Federal Reserve een groei met 6,5 procent.

De essentie

  • De heropening van de economie zou Europese aandelen meer moeten stimuleren dan Amerikaanse, want Europa telt meer cyclische bedrijven.
  • Europa is goedkoper dan Wall Street, terwijl de Europese bedrijven volgens de analisten een hogere winstgroei zullen realiseren.
  • Veel aandelen hebben nog een inhaalbeweging te goed omdat hun winsten snel zullen normaliseren. Daar horen onder meer Heineken, ING en BNP Paribas bij, menen analisten.
  • Op de Brusselse beurs noteren 40 aandelen nog meer dan een tiende onder hun peil van begin februari vorig jaar.

Sectoraal heeft Europa een streepje voor, al is dat misschien tijdelijk. Waardeaandelen en heropeningsaandelen zijn de lievelingen van de belegger geworden. Die hebben in Europa nu eenmaal een groter gewicht dan in de Amerikaanse indexen, waar de big tech overheerst. Technologie scoorde zeer sterk tijdens de pandemie, maar hinkt achterop sinds de ontdekking van de goed werkende vaccins en de wat hogere rentevoeten door de oprukkende inflatie.

Beleggers maken graag de vergelijking met het jaar voordien. De winnaars van de pandemie kijken tegen een veel moeilijker vergelijkingsbasis aan dan de bedrijven die in 2020 harde klappen kregen. Het verklaart mee waarom de digitale groeispurters van vorig jaar zoals Zoom Video (-25% sinds half februari), Peloton Interactive (-35%) of Shopify (-17%) van hun pluimen moeten laten.

De Europese bedrijven hebben daarentegen een sterker groeiprofiel gekregen. Volgens de voorspellingen die de informatieleverancier FactSet bijhoudt, verwacht het analistenheir een winstgroei met 41 procent voor de leden van de MSCI Europe Index. De Amerikaanse bedrijven zouden hun winst ‘slechts’ met 33 procent zien groeien.

Spaarrecord

En dan is er nog de waardering die de balans in het voordeel van Europa laat overhellen. Amerikaanse bedrijven zijn een pak duurder. Ze noteren tegen 22 keer hun verwachte winst van 2021, tegenover 17,2 keer voor de EuroStoxx50.

‘De Europese groei kan positief verrassen’, zegt Joëlle Natzkoff, stratege van Credit Suisse, in een rapport over de herstelaandelen. ‘De overheden hebben veel gedaan om de economische littekens te beperken. De gezinnen hebben een record van 15 procent van hun inkomen gespaard. Het extra spaargeld vertegenwoordigt 4,5 procent van het Europese bruto binnenlands product. De consument zal een deel ervan weer uitgeven. Ook de bedrijfsleiders zijn optimistisch. De voorraden zijn bovendien erg laag, wat potentieel suggereert voor een hogere productie en meer werkgelegenheid.’

‘De heropening zit nog niet in de beurskoersen’, zegt Natzkoff. ‘Bepaalde aandelen die zullen profiteren van de heropening noteren nog goedkoop, want we zien hun winsten geleidelijk normaliseren.’

Het analistenteam van Credit Suisse pikte uit die lijst tien favorieten: de Britse winkelketen ABF (de eigenaar van Primark), de uitzendgroep Adecco, de maker van sloten en veiligheidssystemen Assa Abloy, de bank BNP Paribas, de distributeur van chemicaliën Brenntag, de vliegtuigmaatschappij EasyJet, de event- en informatiegroep Informa en de verpakkingsproducent Smurfit Kappa.

Er zitten ook twee Nederlanders bij: ‘Heineken is meer dan andere brouwers blootgesteld aan de Europese horeca. De bierproducent haalt 37 procent van zijn omzet uit horeca en nog eens 4 procent uit zijn eigen Britse pubs. Naarmate die markt herstelt, zullen ook de winstmarges sneller stijgen dan de sector. De verkoop aan cafés, hotels en restaurants levert anderhalf keer meer omzet op per hectoliter dan de verkoop in de winkels. De eigen Britse pubs zelfs acht keer meer. Daarnaast profiteert Heineken van zijn sterke merk in de warenhuizen. Het is onze topfavoriet in de wereldwijde drankensector.’

Ook ING prijkt op het lijstje. ‘ING hoort bij het topkransje banken die in deze renteomgeving nog een rendement van 10 à 12 procent op hun eigen vermogen realiseren. CEO Steven Van Rijswijk mikt op verdere kostenbesparingen en meer efficiëntie in de afdeling voor grote klanten. Dat kunnen katalysatoren zijn voor dit en volgend jaar. ING zal de komende jaren wellicht overtollig kapitaal naar zijn aandeelhouders laten vloeien. We denken dat de bank vanaf 2022 met de inkoop van eigen aandelen zal starten.’

De zakenbank UBS zet in op International Consolidated Airlines Group, de fusie tussen British Airways, het Spaanse Iberia en het Ierse Air Lingus. UBS denkt dat het bedrijf vanaf de zomer weer break-even kan draaien als de Britse toeristen zich weer massaal rood laten bakken aan de Spaanse costa’s. Het aandeel noteert nog altijd twee derde onder het peil van begin 2020. Amerikaanse luchtvaartaandelen zijn al veel forser hersteld. Dat geldt voor zowat alle toerismeaandelen. Terwijl Europese ketens als Accor nog een vijfde onder het prepandemiepeil bengelen, hebben Amerikaanse hotelgroepen als Hilton of Marriott hun dip volledig goedgemaakt.

Pokkeduur

‘Door de rush op de heropeningsaandelen zijn veel ervan pokkeduur geworden’, zegt Charles Schwab. Het beurshuis verwijst onder meer naar de bioscoopketen AMC, die sinds Nieuwjaar verdertigvoudigde. AMC maakte deze week gebruik van zijn hoge beurskoers om voor 230 miljoen dollar nieuwe aandelen uit te geven aan het hefboomfonds Mudrick Capital. Het fonds dumpte die aandelen amper acht uur later al op de markt met een winst van meer dan 40 miljoen dollar. Bij ons bengelt Kinepolis nog zowat een tiende onder het peil van begin vorig jaar, wat gerechtvaardigd lijkt omdat de keten pas nu met beperkingen de deuren weer mag openen.

+15
procent
De Europese gezinnen hebben tijdens de pandemie 15 procent meer gespaard.

Als we naar de Brusselse koerslijst kijken, zijn er 35 aandelen die meer dan een tiende lager bengelen dan begin februari vorig jaar, toen het Westen zich nog geen zorgen maakte om Covid-19. Sommige pandoeringen hebben niets te maken met corona, zoals de tuimeling met 70 procent voor Galapagos omdat de Amerikaanse geneesmiddelenwaakhond FDA weigerde het reumamiddel filgotinib goed te keuren. Er prijken opvallend veel biotechers bij de kneusjes. Door de pandemie liepen veel bedrijven vertraging op bij het rekruteren en testen van patiënten, maar het gros van de dalingen heeft te maken met individuele tegenvallers. De analisten zien het meest potentieel in Celyad dankzij zijn innovatief platform om kanker te bestrijden, en in Biocartis. Dat ziet na een zwakke periode de verkoop van zijn medische tests in de VS weer toenemen.

Vastgoed zwak

Daarnaast scoort vastgoed zwak, net als elders in Europa. De Europese vastgoedaandelen bengelen 7 procent lager dan 16 maanden geleden. Al zijn er grote verschillen. Vooral winkel- en kantoorverhuurders hadden het lastig. Winkels bleven lang gedwongen dicht en door het thuiswerk bleven de kantoorvloeren grotendeels leeg. Het is de vraag of de hoogdagen nog terugkomen. De pandemie maakte van onlineshoppen en thuiswerk een gewoonte. Dat dreigt te wegen op de vraag naar bakstenen winkels en kantoren. Dat zie je ook aan de lauwe analistenadviezen voor de winkel- en kantoorverhuurders.

Magazijneigenaars als WDP, VGP en Montea prijken daarentegen wel rond recordhoogtes dankzij de logistieke boom. In die sector is Intervest Offices & Warehouses fors achtergebleven. Dat zette KBC Securities er donderdag toe aan het aandeel op zijn favorietenlijst te zetten. Intervest telt ook kantoren, maar 63 procent van de portefeuille bestaat uit logistieke panden.

De projectontwikkelaars liggen goed in de markt. ‘Ze profiteren van de vraag naar duurzaam en groen vastgoed, waardoor de nood aan renovatie en nieuwbouw groot blijft’, zegt Romain Kumps, analist van Kepler Cheuvreux. Van de vastgoedspelers waar de koersen nog niet hersteld zijn, krijgt Atenor een koopadvies van Kepler. ‘Tegen 1,4 keer de boekwaarde en een rendement van 15 procent op het eigen vermogen voor de komende drie jaar noteert Atenor goedkoop. De ontwikkelingspijplijn is impressionant’, concludeert de analist.

Ook de rusthuiseigenaars Care Property Invest en Aedifica hebben de dip nog niet goedgemaakt. Beide aandelen krijgen de meeste koopadviezen achter hun naam in de sector (behalve QRF en Banimmo, die slechts door één beurshuis worden gevolgd). ‘Care Property hinkt onterecht achterop tegenover de sectorgenoten Aedifica en Cofinimmo’, zegt Wido Jongman van KBC Securities. ‘De cijfers ondervinden geen hinder van de covidcrisis en de risico’s van de pandemie dalen snel. Care Property hoort thuis op onze ‘top pick’-lijst’. Ook Aedifica staat bij KBC op ‘kopen’.

Proximus en Telenet

De Belgische telecomaandelen hebben een bijzonder magere prestatie neergezet. Proximus verloor een derde, Telenet een vierde. Beleggers vrezen voor fors hogere investeringen de komende jaren omdat het duo zijn netwerk zal upgraden. Maar terwijl Proximus amper koopadviezen krijgt, raadt 85 procent van de analisten aan Telenet te kopen. ‘Telenet is onze top pick in de sector’, zegt Vivien Maquet van Degroof Petercam. ‘Telenet deed het in het eerste kwartaal iets beter dan verwacht dankzij lagere kosten, minder belastingen en een sterke operationele cashflow. Door het telewerk groeit de nood aan breedbandinternet in België sterk. Telenet biedt een aantrekkelijk en betrouwbaar dividend van minstens 2,75 euro per aandeel. Dat wordt gedekt door de vrije cashflow en kan jaarlijks met zo’n 2 procent groeien. Een overname van het Waalse VOO zou Telenet bovendien een nationaal bereik geven, waardoor het meer bundels met zijn mobiele dochter Base kan verkopen.’

Bij de bedrijven waar de pandemie de grootste gaten in de omzet boorde, telt Barco de meeste koopadviezen. Midden mei verhoogde Kepler Cheuvreux de rating van de beeldprojectiegroep nog van ‘houden’ naar ‘kopen’. Het orderboekje raakt stilaan voller, al was dat eind maart nog 10 procent minder gevuld dan op hetzelfde tijdstip vorig jaar. Het zal nog enkele jaren duren voordat de bestellingen voor cinemaprojectoren, beeldschermen voor events of de Clickshare-tool voor vergaderzalen weer op het precoronapeil zitten. De gezonde balans en de groei in medische schermen moeten Barco intussen winstgevend houden.

Roularta genoot na zijn jaarrapport van twee ratingverhogingen. De mediagroep, voor de helft eigenaar van deze uitgever, hield dankzij een strikte kostencontrole en een sterke lezersmarkt de winstmarge overeind. De omzet viel 13 procent terug. De advertentiemarkt en het reclamedrukwerk hinken nog achterop. Daar is herstel mogelijk, net als in de organisatie van events als die weer toegelaten zijn. Een beursexit - zoals sommige beleggers hopen - lijkt onwaarschijnlijk. Roularta heeft al laten uitschijnen de 1,5 miljoen eigen aandelen in portefeuille op de markt te willen verkopen als de timing goed zit. Als de familie De Nolf het bedrijf van de beurs zou willen halen, zou de mediagroep de stukken eerder vernietigen.

Wasmachines

De maker van industriële wassystemen Jensen heeft als toeleverancier aan de hotel- en cruisesector zijn omzet vorig jaar 26 procent zien kelderen, maar bleef winstgevend. Het orderboekje kromp 36 procent. Guy Sips van KBC Securities is de enige bankanalist die het aandeel opvolgt en adviseert de aandelen op te bouwen. ‘Jensen heeft zijn capaciteit aan de verminderde vraag kunnen aanpassen, en voorziet in 2022 een terugkeer naar de normale gang van zaken. Intussen blijft het schuldenvrije bedrijf gezond’, zegt hij.

De focus op een gezonde balans is een vereiste om na te gaan welke teruggevallen aandelen snel kunnen opveren. De hoge schuldposities bij de luiermaker Ontex of de rederij Exmar verklaren deels waarom ze het moeilijk blijven hebben. Wie al gezond was voor de crisis en een sterk plan voor de lange termijn had, moet zich geen zorgen maken. De pandemie deed veel bedrijven creatief zijn om de tering naar de nering te zetten of andere inkomsten aan te boren. Dat kan maken dat veel ondernemingen sterker uit de crisis komen, en dat is op termijn een boost voor alle aandeelhouders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud