Hoe hard daalt de winst van Colruyt?

Colruyt rapporteert nabeurs zijn halfjaarresultaten.

De Europese beurzen sloten gisteren nagenoeg onveranderd (-0,05%). De Brusselse beurs sloot 0,2 procent lager op 4.019 punten. De animo werd verzorgd door de biotechaandelen. Argenx schoot 56 procent omhoog na positieve testresultaten voor twee producten. Galapagos (+3,5%) werd opgenomen in een toonaangevende Amerikaanse biotechindex.

Op Wall Street (+0,2%) werd het kruit droog gehouden voor morgen, woensdag. Dan verhoogt de Federal Reserve normaal gezien de rente.

Vandaag is nabeurs uitkijken naar de halfjaarcijfers van Colruyt.

Naar verwachting stond de retailer in de eerste helft van zijn boekjaar danig onder druk. Niet alleen was er de klassieke scherpe concurrentie van de verstokte lageprijsaanbieders Aldi en Lidl, maar ook Delhaize pakte uit met enkele scherpe promoties. Officieel om zijn 150ste verjaardag te vieren, maar het is duidelijk dat moederbedrijf Ahold Delhaize sinds zijn fusie midden 2016 op stoom komt en het Colruyt steeds lastiger zal maken.

Van prijzen verhogen was de afgelopen maanden dus in geen geval sprake voor Colruyt, terwijl zijn kosten door de inflatie wel toenamen. Dat moet een negatieve impact gehad hebben op de winst. De analisten van beurshuis ING voorspellen dat Colruyt zal afklokken op 4,4 miljard euro omzet. Dat is een flink pak minder de 4,7 miljard van een jaar eerder. Maar houd er rekening mee dat de supermarktgroep uit Halle in juli 2016 zijn Franse groothandel Pro à Pro verkocht heeft. Die was goed voor 335 miljoen euro omzet. Als Pro à Pro uit de cijfers gefilterd wordt, is er sprake van een organische omzetgroei van 1,4 procent, volgens de voorspelling van ING.

Maar de winst daalt hoe dan ook. Ook wanneer Pro à Pro wordt genegeerd. De rebit - analistentaal voor operationele winst - daalt organisch met 5 procent naar 234 miljoen euro, orakelen de ING’ers. Een zelfde daling zou er zijn bij de nettowinst, die afklokt op 174 miljoen euro. De brutowinstmarge daalt naar verwachting met 50 basispunten naar circa 26,2 procent.

Het verloren geld werd in belangrijke mate geïnvesteerd in personeel en technologie. Van de verbeteringen die we nu doorvoeren, plukken we over enkele jaren de vruchten, verantwoorden Jef Colruyt en co hun constante investeringstempo.

De winst daalt ook door de eerder aangehaalde stijgende concurrentie. Als concurrenten met kortingen komen, moet Colruyt die ook aanbieden en moet het dus winst opgeven. Doet het berusgenoteerde familiebedrijf dat niet, dan dreigt de klant weg te blijven. Colruyt is de populairste supermarkt van België geworden door zijn klanten te beloven dat ze altijd het goedkoopst kunnen shoppen bij hen.

Het bedrijf van Jef Colruyt is altijd al bezeten geweest door lage prijzen, maar de laatste maanden merkbaar nog harder dan anders. Al weken boycot Colruyt 29 producten van PepsiCo, bekend van merken als Pepsi, Quaker, Lay’s en Looza. Zo zet Colruyt PepsiCo onder druk om zijn prijzen te verlagen, waardoor Colruyt meer winst zou kunnen boeken. Na een stevig potje armworstelen afgelopen zomer heeft PepsiCo ingestemd om Delhaize lagere prijzen aan te rekenen en Colruyt wil nu ook zo’n korting. Ongetwijfeld worden ook andere producenten op een gelijkaardige wijze onder druk gezet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud