Advertentie

Een overdadige liefdesverklaring

In de cast van ‘The French Dispatch’ zitten Anderson-getrouwen als Tilda Swinton en Bill Murray. ©rv

In ‘The French Dispatch’ brengt de Amerikaanse regisseur Wes Anderson hulde aan zijn liefde voor anthologiefilms, het tijdschrift The New Yorker en de Franse cultuur. Dat is veel hooi voor één vork.

Wie ooit iets van Wes Anderson heeft gezien, weet dat hij een zwak heeft voor Frankrijk. En voor de Franse cultuur van midden vorige eeuw in het bijzonder. De films van Louis Malle en Jean Renoir inspireerden hem tot ‘Rushmore’ en ‘The Darjeeling Limited’, in ‘Moonrise Kingdom’ klinkt een liedje van Françoise Hardy en de oceaanverkenner Jacques Cousteau diende als voorbeeld voor ‘The Life Aquatic with Steve Zissou’. En dan is er nog de Parijse architectuur in ‘The Royal Tenenbaums’ en de kortfilm ‘Hotel Chevalier’.

Maar de Amerikaanse cineast verklaarde zijn liefde voor Frankrijk nooit zo vurig en onverdund als in zijn nieuwe film ‘The French Dispatch’. Het verhaal speelt zich volledig af in het (fictieve) stadje Ennui-sur Blasé. Een groepje Amerikaanse expats geeft er een tijdschrift uit dat de lezers op het thuisfront in Kansas wil vertellen over de verschillende facetten van het leven ter plaatse. De artikels zetten vaak de persoonlijke filosofie en stijl van de auteurs in de verf.

‘The French Dispatch’ lijkt te veel op een chic cocktailfeestje waar je niet op gekleed bent en waar je amper iemand kent.

Daarvoor haalde Anderson de mosterd bij The New Yorker, een Amerikaans weekblad dat al sinds 1925 een verfijnde mix van literatuur, journalistiek, opiniestukken en cartoons brengt. Anderson, die het tijdschrift ontdekte als scholier in Texas en de volledige collectie bezit, vat zijn film op als een bewegende versie van zo’n nummer. ‘The French Dispatch’ is een anthologie, met een kadervertelling en vier uiteenlopende verhalen uit de verschillende katernen van het magazine. Zo krijgen we een necrologie (de uitgever is overleden), couleur locale, kunst, politiek & poëzie en een kookrubriek, telkens uitgewerkt met literaire ambities.

Op zich levert dat automatisch een diverse film op, met de droge humor, visuele gags, zorgvuldige beeldcomposities, surrealistische toetsen en olijke details die Anderson zo eigen zijn en herkenbaar maken. We zien ook weer de groep acteurs op wie hij steevast een beroep doet, onder wie Bill Murray, Tilda Swinton, Owen Wilson, Willem Dafoe, Frances McDormand. Ze worden aangevuld met nieuwe gezichten als Benicio del Toro, Timothée Chalamet en Jeffrey Wright.

Doorduwen

In zijn beste films neemt Anderson je mee op een tocht door een unieke wereld en gunt hij je de tijd om rond te kijken. Maar bij ‘The French Dispatch’ moet je bij elk nieuw verhaal weer in de sfeer komen, en trekt Anderson ook telkens een groot blik verse vondsten open. Het gevolg is dat je voortdurend de drang voelt om op de pauzeknop te drukken en het beeld te bestuderen of iets wat net gezegd is te laten bezinken. Dat is op zich een compliment, maar in de bioscoop heb je helaas geen afstandsbediening en ben je verplicht door te duwen.

Binnen de kortste keren krijgt ‘The French Dispatch’ de allure van een fraai ontworpen tsunami van verwijzingen, knipogen, grappen en geintjes. Elk op zich zijn ze goed voor minstens een gniffel, maar alles bij elkaar vormen ze een dikke soep die je met moeite kan slikken - laat staan verteren. Dat staat nog los van de vraag of de namen, verhalen en gebeurtenissen waarnaar Anderson verwijst de gemiddelde kijker überhaupt iets zeggen. Hoe vaardig ‘The French Dispatch’ ook is gemaakt en hoeveel fijne momenten de film ook bevat, hij lijkt te veel op een chic cocktailfeestje waar je niet op gekleed bent en waar je amper iemand kent.

Misschien besefte de regisseur dat ook. Samen met de film brengt hij ‘An Editor’s Burial’ uit, een verzameling verhalen die als inspiratiebron hebben gediend en waarvan er veel oorspronkelijk in The New Yorker werden gepubliceerd. Een film met een handleiding dus.

‘The French Dispatch’ speelt vanaf volgende woensdag in de bioscoop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud