Presteren onder milieudruk

(tijd) - Bedrijven zouden kreunen onder de milieulast, klagen over de overtollige vestigingsregels en knarsetandend de dure CO2-taksen betalen. De werkelijkheid is anders. Genoeg bedrijven investeerden op een winstgevende manier in duurzaamheid om van een groene trend te spreken. Die bedrijven bewijzen dat het mogelijk is met wat creativiteit van de groene last een lust te maken.

De milieudruk nam de jongste decennia toe, zowel op Europees als op nationaal en gewestelijk niveau. Toch wordt de wetgeving en normering voetje voor voetje minder complex. Er wordt minder gefocust op controle en meer op het aanzetten tot het oplossen van milieuproblemen.

Samen met de veranderende milieudruk begint zich een wijziging af te tekenen in het denken over het fenomeen vervuiling zelf. Waar vroeger vooral oplossingen gezocht werden om het aan het einde van het productieproces overgebleven afval weg te werken, wordt nu nagedacht over het beperken van de milieulast aan het begin van de keten. Meer en meer wordt vanop de tekentafel rekening gehouden met de vervuiling die gegenereerd zal worden tijdens het gehele productie- en consumptieproces. Dergelijke inclusieve benadering vraagt een dosis creativiteit, maar werpt vaak vruchten af. Dat inspanningen voor het milieu kunnen renderen, bewijzen een resem voorbeeldbedrijven. Zo wast Wasserij Sint-Joris superzuinig met speciale machines, profileert historische vervuiler Union-Minière zich onder de nieuwe naam Umicore als milieuvriendelijke materialengroep, boert raffinaderij WOS goed dankzij het recyclen van gebruikte stookolie en runt producent van schoonmaakmiddelen Ecover de eerste ecologische fabriek ter wereld.

Een andere indicatie voor de omvang van de groene trend is de opkomst van groene beleggingsfondsen. Die hebben hun stijgende populariteit niet enkel te danken aan particuliere beleggers, maar ook en vooral aan pensioenfondsen en institutionele beleggers. Bovendien, beweert Wim Vermeir, hoofd van de afdeling duurzaam beleggen bij Dexia, is er op lange termijn een voordeel voor de duurzame portefeuilles.

Duurzaamheid is in geworden, en zal in blijven.

DH

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud