Voor- en nadelen van e-werken?
De voordelen van e-werken zijn legio. Meest geciteerde voordeel is de verkorting van de reistijd van en naar het werk. Vooral de toenemende verkeersproblemen blijken in de praktijk vaak de stimulans om telewerken in bedrijven gestructureerd te organiseren. Want hoe groter de afstand tot het werk en hoe langer de vertragingen door files, des te groter de interesse wordt in e-werken.
Vorig jaar werd in Vlaanderen nagegaan in welke mate werknemers in hun woon-werkverkeer geconfronteerd worden met vertragingen. Maar liefst 45 procent van de ondervraagden bleek onderweg geregeld last te hebben van files. Eén derde van hen staat maximaal een kwartier per dag in de file. Voor 35 procent schommelt het tussen het kwartier en het half uur. Bijna een kwart van de respondenten staat meer dan een half uur, maar minder dan een uur in de file. Voor een kleine 10 procent duren de files meer dan één uur per dag. Met name die laatste categorie lijkt dus in eerste instantie vragende partij om af en toe eens te kunnen e-werken.
Naast het verkorten van de reistijd, is de stijging van de productiviteit de meest gehoorde factor in de evaluatie van e-werken. Mobiele werkers winnen bijvoorbeeld veel tijd als ze al bij een klant de meeste paperassen ter plaatse kunnen invullen, en dit niet na hun bezoek op kantoor moeten doen. Ook uit flink wat studies bij projecten rond tele-thuiswerken blijkt dat de gerealiseerde productiviteitsstijging relevant is.
Andere voordelen van telewerken zijn een daling van de stress en een vermindering van het ziekteverzuim, met name die van één dag of een beperkt aantal dagen. Sommige werkgevers integreren e-werken in een breder project. Werken op afstand betekent voor bedrijven ook vaak dat zij meer potentiële medewerkers kunnen aantrekken en aan zich kunnen binden. E-werken wordt in deze zin dan zelfs een competitief voordeel in de recrutering. En dan is er nog een financieel luik. Het invoeren van gedeelde werkplekken, waarbij ruimtes niet meer persoons- maar wel taakgebonden zijn, biedt een besparing van kantoorruimte.
Naast al deze voordelen staan er uiteraard ook nadelen. Zo is er de vervaging tussen werk en privé. Men moet er bijvoorbeeld over waken dat productiviteitsstijging niet verward wordt met 'meer uren werken'. Telewerkers hebben het vaak moeilijk om te stoppen met werken, want de grens tussen werk en privé is minder duidelijk. Ze hebben het gevoel dat ze moeten presteren, al is het maar om het voordeel van het telewerk te kunnen behouden. Een daling van de sociale contacten met de collega's, wordt door velen aanzien als ander belangrijk minpunt. Een lagere betrokkenheid, bij alles wat er gaande is in het bedrijf zelf. Medewerkers hebben vaak het gevoel dat ze niet meer betrokken zijn als er in het bedrijf belangrijke beslissingen worden genomen. Vandaar dat bedrijven ten gepaste tijde vergaderingen organiseren met hun telewerkende werknemers, vaak op regelmatige tijdstippen.
Nadelen situeren zich op sociale, maar ook op praktische of financiële aspecten. Telewerken is qua project voor een organisatie arbeidsintensiever en ingrijpender dan men zou denken. Het is meer dan medewerkers een laptop geven en hun internetverbinding betalen. Er is advies nodig, een deftige organisatie en de nodige technische ondersteuning (zie: Telewerken is kwestie van afspraken ). Bovendien kunnen ook de kosten voor infrastructuur flink oplopen. Want koken kost geld. Als men onderweg of thuis werkt, levert dit natuurlijk extra kosten op zoals vaste en mobiele gesprekken en een breedbandabonnement.
William Visterin
Meest gelezen
- 1 Belgisch Team.blue wordt grootste Europese socialemediamanager
- 2 Vlaanderen lust onbeperkte instroom niet-Europese studenten niet meer
- 3 'Israël plaatste explosieven in aan Hezbollah verkochte beepers'
- 4 Ursula von der Leyen maakt van haar Europese Commissie een Mexicaans leger
- 5 De jacht op ’s werelds zeldzaamste kankermedicijn actinium-225