'Bedrijfscultuur even belangrijk als strategie'

90 procent van de managers vindt bedrijfscultuur even belangrijk als strategie. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van consultancybureau Bain & Company.

(tijd) Zeven van de tien topmanagers vinden milieuvriendelijke producten en verantwoord handelen een belangrijk deel van hun missie. Ook het milieu heeft een hoge plaats op de managementagenda veroverd. Daarbij valt op dat vooral managers in opkomende economieën begaan zijn met het milieu (77%), in gevestigde economieën ligt dat percentage op 59. Voorts krijgt de populariteit van outsourcing en offshoring een flinke knauw. Niet alleen hebben die onderwerpen veel minder prioriteit dan in 2005. Ook het aantal bedrijven dat er gebruik van maakt, is sterk gedaald. Toch zien vier van de tien managers buitenlandse overnames nog steeds als cruciaal om hun groeidoelstellingen te realiseren. Meer dan de helft vindt dat samenwerking met China en India essentieel is voor succes. Bijna twee derde denkt dat innovaties een flinke boost zullen krijgen door middel van samenwerking met 'buitenstaanders' en zelfs concurrenten. Chinese managers hebben de grootste bedenkingen over de nabije toekomst: bijna de helft bereidt zich voor op een economische stagnatie. In Amerika geldt dat slechts voor 27 procent, in Azië voor 18 procent, in Europa voor 15 procent en in Zuid-Amerika voor 10 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect