Bedrijfsfilms steeds populairder

Bedrijfsfilms zijn niet nieuw, maar ze kennen wel een opleving. Ze worden steeds meer ingezet voor presentaties op beurzen, aan bezoekers of bij potentiële klanten.

(tijd) Alleen al in België worden er jaarlijks honderden bedrijfsfilms ingeblikt, van imagofilmpjes over opleidingsvideo's, tot productvoorstellingen. De recente opleving is voor een groot stuk te danken aan de digitalisering van de media: videobeelden kunnen op verschillende soorten dragers gebracht worden en zijn makkelijk te bewerken. Uit cijfers van carrièrespecialist Vacature blijkt bovendien dat niet minder dan 44 procent van de sollicitanten een positiever beeld krijgt van een bedrijf dat zich voorstelt met de hulp van een filmpje, en dat 31 procent sneller zou solliciteren bij een dergelijke onderneming.

Een tekenend voorbeeld komt van de federale politiediensten, die twee weken geleden nog lieten weten dat ze 2.000 mensen willen rekruteren, en dat ze daarvoor in de eerste plaats bedrijfsvideo's en opleidingsfilmpjes willen gebruiken. 'Het voorbeeld van de politie spreekt boekdelen, maar stel even dat een bank een nieuw product lanceert', gaat Iris Robijns voort, docente massamedia aan de Plantijnhogeschool. 'In plaats van met een dikke map vol jargon te komen, is het toch veel handiger een filmpje te tonen, zowel aan je klanten als aan je personeel.'

Robijns coördineert het jaarlijkse 'Festival voor de Bedrijfsfilm', waar de beste Belgische inzendingen worden beoordeeld door bekende regisseurs als Lieven Debrauwer en Robbe de Hert. 'Alle aandacht gaat steevast naar reclamefilmpjes, voor de bedrijfsfilms was er tot voor enkele jaren geen forum', zegt Robijns. 'Dat is vreemd, omdat het aantal reclamefilms dat in België gemaakt wordt, blijkbaar daalt.'

Tien tips

  • Zorg voor een degelijk script. Hoe minder tijd er in de voorbereiding gestoken wordt, hoe meer er later moet worden aangepast, en hoe slechter de film.
  • Trek in een filmpje de ziel van een bedrijf naar voren. Idealiter gaat een hoge informatieve waarde samen met een gezonde dosis creatieve speelsheid.
  • Maak je video's niet te lang. Vroeger waren films van twintig minuten geen uitzondering, vandaag zijn zes tot zeven minuten het maximum. Imagofilms duren best niet langer dan een tot twee minuten.
  • Richt u per film tot één bepaalde doelgroep. Een imagofilm voor het grote publiek is iets helemaal anders dan een film met een boodschap voor de klant. De eerste moet vooral opvallen, de laatste kan wat technischer zijn en mag wat langer duren.
  • Werk met mensen die hun vak kennen. Ook al is de beschikbare apparatuur beter dan ooit, het talent en het samenspel van de makers blijft het allerbelangrijkste.
  • Kies de juiste mensen voor de juiste job. Iemand die elke dag monteert, levert beter werk af dan iemand die én monteert én filmt én zelf een script bedenkt.
  • Technisch moet alles op punt staan, zowel visueel als auditief, ongeacht het medium, en moet het beeldmateriaal zonder kwaliteitsverlies op alle mogelijke standaarden getoond kunnen worden.
  • Maak een film die afwijkt van het klassieke stramien. Uit angst voor de consumenten zijn bedrijfsfilms vaak veel te stereotiep en bulken ze van de clichés.
  • Een slechte stem of afschuwelijke achtergrondmuziek halen de waarde van een filmpje naar omlaag. Heb dus oog voor de kleinste details.
  • Maak een filmpje niet te complex en te filmisch, want dan gaat de boodschap verloren.

Bedrijfsfilms zijn er in alle soorten en gewichten, maar kunnen grofweg in drie categorieën onderverdeeld worden: imagofilmpjes, bedrijfsfilms en opleidingsvideo's. Imagofilms worden gebruikt om promotie te voeren voor een onderneming en een imago te verkopen aan diverse doelgroepen. Een internationaal voorbeeld daarvan is de reeks filmpjes die Arcelor Mittal sinds enkele maanden op een aparte website presenteert onder de titel 'Documenting the Creation of One of the Greatest Companies in the World'. Het is een site waar de fusie in al zijn stappen en aspecten wordt getoond aan de hand van reportages en getuigenissen, van klanten, leveranciers en directeurs van ArcelorMittal. De vierde aflevering die nu loopt, gaat over de verhouding van het staalbedrijf met de automobielindustrie.

Bedrijfsvideo's hebben veel weg van een documentaire en behandelen veelal productieprocessen. Opleidingsfilms geven instructies aan werknemers of nieuwkomers.

De goedkoopste filmpjes kosten minder dan 10.000 euro, voor de duurste exemplaren kan de prijs oplopen tot 150.000 euro of meer. 'Bedrijven die exotische locaties, professionele acteurs, intrigerende verhaallijnen of special effects willen, moeten daarvoor diep in de portemonnee tasten', weet Marc Wauters, de gedelegeerd bestuurder van het gespecialiseerde productiehuis B.U.T. 'We hebben al films gemaakt waarvan de reiskosten alleen al opliepen tot 40.000 euro. Maar uiteindelijk kan je ook voor minder geld goede video's maken.'

Jonge en kleine spelers hebben dat goed begrepen en komen vaak met cross-mediale oplossingen aan erg scherpe prijzen. 'Maar die bedrijven werken vaak op een minder professionele manier, met minder duur materiaal. Het gevolg is wel dat tal van filmpjes van een erbarmelijke kwaliteit zijn.'

Frederik Tibau

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud