Betaalgedrag Belgische bedrijven verbetert

Het betaalgedrag in België is er sinds 2004 licht op vooruit gegaan, maar niettemin liggen de betalingsrisico's vergeleken met andere Europese landen nog veel te hoog. Belgische bedrijven passen opmerkelijk vaker een leveringsstop toe bij wanbetalers.

(belga) Dat blijkt uit de European Payment Survey, het halfjaarlijks onderzoek van debiteurenbeheerder Intrum Justitia.

Payment Risk Index

De Belgische Payment Risk Index is dit najaar gedaald tot het laagste niveau sinds de start van het onderzoek in 2004. Het betalingsuitstel nam af van 17,3 dagen tot 15,7 dagen. De positieve trend is vooral te danken aan een verminderd debiteurenverlies en een kortere betalingsduur in de B-to-B omgeving.

De betalingsrisico's zijn vergeleken met de andere Europese landen echter nog wel veel te hoog: zowat 10 procent van de Belgische bedrijven vrezen voor hun voortbestaan en 71 procent van de ondernemingen zegt te lijden onder liquiditeitsproblemen, waarvan 26 procent toegeeft dat de situatie zeer ernstig is.

Ongeveer 70 procent van alle leveranciers gebruikt een opschorting van de levering om zijn kredietrisico's te beheersen. De beslissing om over te gaan tot een leveringsstop wordt bij een vierde van de bedrijven genomen door de raad van bestuur, wat wijst op het strategisch belang van de betalingsproblematiek, aldus Intrum Justitia.

Onbetaalde facturen

45 procent van de bedrijven die overgaan tot opschorting van de levering, verklaart die maatregel de voorbije twee jaar vaker te hebben gebruikt dan daarvoor. Het vaakst gehoorde argument voor opschorting is de hoeveelheid onbetaalde facturen, gevolgd door de duur en de kredietwaardigheid van de wanbetaler. Andere argumenten worden zelden gebruikt, hoewel de beslissing om de levering op te schorten meestal op minstens twee van de bovenvermelde argumenten is gebaseerd.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud