Brusselse Nieuwstraat opnieuw drukste winkelstraat

(belga) - De Brusselse Nieuwstraat is opnieuw de drukste winkelstraat van België. De Nieuwstraat telde vorig jaar met 280.000 voorbijgangers per week bovendien een recordaantal voetgangers. Dit blijkt uit een zogeheten passantentelling die het onderzoeksbureau Fastigon in oktober 2004 uitvoerde.

Op de tweede plaats staat de Antwerpse Meir, gevolgd door Vinâve d'Ile in Luik. De Hasseltse Hoogstraat en de Gentse Veldstraat, sterke stijgers, delen de vierde plaats.

In 2002 stond de Nieuwstraat met 220.000 voorbijgangers nog op de tweede plaats, na de Antwerpse Meir (240.000). Vinâve d'Ile haalde toen 190.000 voorbijgangers.

Op de Antwerpse Meir telde Fastigon in oktober 2004 230.000 passanten per week en in de Luikse Vinâve d'Ile 230.000.

Volgens het onderzoeksbureau had vooral de komst van enkele commerciële trekpleisters naar de Nieuwstraat een grote impact op het aantal bezoekers. 'Die impact was groter dan de vernieuwing van de Nieuwstraat en de renovatie van winkelcomplex City2 in 1999', aldus Fastigon donderdag in een persbericht.

'De Luikse Vinâve d'Ile rondt opnieuw de kaap van de 200.000 voorbijgangers, ondanks de vernieuwde winkelomgeving van de Place Saint Lambert. Het aantal passanten op de Antwerpse Meir blijft intussen al zes jaar ongewijzigd.'

Fastigon merkt voorts veranderingen in andere steden met een passage tussen de 110.000 tot 170.000 bezoekers per week. 'West-Vlaamse steden zoals Brugge en Oostende kennen een belangrijke terugval tot 110.000 passanten, terwijl we in Hasselt, Gent en Turnhout forse verhogingen noteren.' Zo prijken de Gentse Veldstraat en de Hasseltse Hoogstraat met 170.000 passanten per week op een gedeelde vierde plaats. Ook de Naamse Rue de Fer (160.000), de Turnhoutse Gasthuisstraat (150.000) en de Brusselse Louizalaan (150.000) boeken vooruitgang.

Fastigon is gespecialiseerd in onderzoek naar vastgoed voor kleinhandel en doet de tellingen sinds 1995. Net zoals in 2000 en 2002 werden in de maand oktober 2004 in 23 verschillende binnensteden steekproeven gehouden in combinatie met een passantentelling. Het onderzoeksbureau meet het aantal voetgangers die de etalage en de ingang van winkels, horecazaken en publieksgerichte diensten passeren. Het aantal voorbijgangers in de winkelstraat bepaalt in grote mate het omzetpotentieel, de omzet, de huur en de vastgoedwaarde.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud