Advertentie

'Drie op de vier bedrijfswagens gaan onderneming meer kosten'

Bedrijven betalen voortaan meer voor driekwart van hun wagenpark. Dat berekende Werner Franck, directeur marketing en sales bij KBC Autolease.

(tijd) De regering besliste dit weekend de fiscale aftrek voor bedrijfswagens te baseren op de CO2-uitstoot. Bij slechts 2 procent van de bedrijfswagens is de uitstoot laag genoeg om in aanmerking te komen voor een hogere fiscale aftrek.

De federale regering nam dit weekend op de top van Leuven enkele zogeheten 'milieumaatregelen'. Omdat de definitieve versie van de verpakkingsheffing minder zal opbrengen dan oorspronkelijk begroot, werden elders nieuwe ontvangsten gezocht.

Zo wordt de fiscale aftrek voor bedrijfswagens voortaan gebaseerd op de CO2-uitstoot. Nu kunnen werkgevers de kosten van firmawagens voor 75 procent fiscaal aftrekken. Vanaf 1 april wordt bij de aankoop van nieuwe, vervuilende wagens de fiscale aftrek verminderd naar 70 procent en voor sommige auto's zelfs naar 60 procent. Voor milieuvriendelijke wagens wordt de aftrek verhoogd tot 80 of zelfs 90 procent. De maatregel levert de schatkist dit jaar nog 64 miljoen euro op, berekende de regering. Vanaf april 2008 brengt de maatregel nog meer geld in het laatje, want dan wordt hij veralgemeend tot het volledige bedrijfswagenpark.

'In de praktijk gaat het opnieuw om een forse kostenverhoging voor bedrijven, zegt Werner Franck. Slechts 2 procent of 10.000 bedrijfswagens die vandaag rondrijden, zijn volgens hem milieuvriendelijk genoeg om in aanmerking te komen voor een verhoogde fiscale aftrek. Voor ongeveer een vierde of 125.000 wagens zal de fiscale aftrek van 75 procent behouden blijven. Voor de rest (73%) of ongeveer 375.000 auto's zal er een lagere fiscale aftrek gelden. Daardoor worden de wagens duurder voor de ondernemingen. Het lijkt waarschijnlijk dat die hogere kosten doorgerekend worden aan de werknemers.

Die betalen een maandelijkse bijdrage voor het gebruik van hun bedrijfswagen. De hoogte van die bijdrage is gebaseerd op de fiscale pk van de wagen en op de afstand tussen de woon- en de werkplaats. Wie minder dan 25 kilometer van zijn werk woont, betaalt meer dan iemand die verder woont. Aan die regeling verandert niets. De bijdrage van de werknemers wordt dus nog steeds berekend op basis van de fiscale pk van de wagen en niet op basis van de CO2-uitstoot van de wagen.

VBO

Voor bedrijven komt de hogere belasting op bedrijfswagens bovenop de bestaande CO2-taks. Sinds 2005 worden bedrijfswagens belast op basis van de CO2-uitstoot van het wagenpark. Het gaat om een forfaitaire maandelijkse bijdrage die elk kwartaal moet aangegeven en betaald worden aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) reageerde gisteren negatief op de extra belasting van bedrijfswagens. 'De beslissing die de regering heeft genomen zadelt de bedrijven vanaf 2008 onvermijdelijk op met hogere kosten', zegt gedelegeerd bestuurder Rudi Thomaes.

De regering nam ook andere 'milieumaatregelen'. Wie een milieuvriendelijke auto koopt, krijgt een korting. Ze verbiedt voorts vanaf 2008 de verkoop van tweedehandse dieselwagens zonder roetfilter.

PBL/WVDV

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud