'Echte ondernemers lopen uit de pas'

Anita Roddick maakte van een bescheiden winkeltje van natuurlijke schoonheidsproducten 'The Body Shop' een internationale en beursgenoteerde keten.

In 2002 werd ze gedwongen een stap opzij te doen en in maart van dit jaar werd The Body Shop ingelijfd door het cosmeticaconcern L'Oreal. Nu houdt de ex-zakenvrouw zich vooral bezig met het voeren van campagnes, onder meer tegen huiselijk geweld.

Creativiteit

Ondernemers in spe hebben volgens haar meer behoefte aan de volgende tien lessen dan aan wat managementscholen hun kunnen leren.

  • Les 1:

    Vertel verhalen. Boekhouden is niet het belangrijkste instrument om je de wereld op een andere manier te leren voorstellen en die visie met anderen te delen. Een verhaal kunnen vertellen is veel belangrijker. Een verhaal toont veel beter wat jou en jouw bedrijf onderscheidt van de rest. Managementscholen leggen de nadruk op hoe je je moet conformeren.
  • Les 2:

    Focus op creativiteit. Elke ondernemer moet zijn creativiteit maximaliseren en een omgeving scheppen waarin mensen worden aangemoedigd ideeën te hebben. Je hebt dus open omgangsvormen nodig opdat het gevestigde denken het vuur aan de schenen kan worden gelegd.
  • Les 3:

    Wees een opportunistische verzamelaar. Als ondernemers de straat opgaan, moeten hun antennes voortdurend op staan. Ze moeten voortdurend bekijken hoe wat ze in zich opnemen, kan betrokken worden op waar ze op dat moment mee bezig zijn. Dat kan vanalles zijn: hoe iets verpakt is, een woord, een gedicht of zelfs iets uit een totaal andere bedrijfstak.
  • Les 4:

    Plezier en creativiteit zijn de maatstaven voor jouw bedrijf. Managementscholen zijn bezeten van het meten. Dat levert hele afdelingen vol cijfervreters op, maar weinig vooruitgang. De belangrijkste dingen in een bedrijf kan je niet in cijfers gieten.
  • Les 5:

    Wees anders dan anderen, maar straal ook betrouwbaarheid uit. Wie verschillend is, springt eruit. Neem echter geen risico bij mensen die voor jou het verschil kunnen maken tussen slagen en mislukken. En doe het zeker niet als je een vrouw bent en op zoek naar financiering, want zo liep ik mijn eerste banklening mis.
  • Les 6:

    Koester je passie voor ideeën. Een ondernemer wil een bestaan opbouwen met een obsessief idee. Dat hoeft niet per se een zaak te zijn, rondkomen is misschien al genoeg. Wie het geld opstapelt en zo de ideeën en de woede die ze aandrijft verjaagt, is niet langer een ondernemer.
  • Les 7:

    Blijf je verontwaardiging voeden. Je ontevredenheid met bestaande toestanden zet je net aan om daar iets aan te willen doen. Op zoek gaan naar een nieuwe visie heeft geen zin als je niet kwaad genoeg bent om situaties echt te willen veranderen.
  • Les 8:

    Gebruik zo veel mogelijk de bijdragen van vrouwen. De bedrijven zoals we ze nu kennen, werden gemaakt door mannen voor mannen. Dat gebeurde meestal naar militair model en volgens ingewikkelde en hiërarchische lijnen. Het autoritaire en de weerstand tegen verandering overheersen. Vrouwen kunnen dat model uithollen door zelf bedrijven op te zetten, en de klanten zullen hen nog toejuichen ook.
  • Les 9:

    Geloof in jezelf en in je intuïtie. Ondernemerschap en waanzin liggen dicht bij elkaar. Gekke mensen zien en voelen dingen die anderen niet zien en voelen. Maar je moet geloven dat alles mogelijk is. Als jij dat gelooft, geloven de mensen rond je het ook.
  • Les 10:

    Ken jezelf. Je hoeft niet te weten hoe je alles moet doen, maar je moet eerlijk genoeg zijn met jezelf om te beseffen wat je zelf niet kan.

Les 1:

Les 2:

Les 3:

Les 4:

Les 5:

Les 6:

Les 7:

Les 8:

Les 9:

Les 10:

Zolang managementscholen deze lessen niet aanleren, blijven het schijnheiligen van het status-quo.

© Financial Times

Foto Bloomberg

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud