Een vijfde van KMO's verkoopt via website

18,7 procent van alle Vlaamse KMO's verkoopt haar producten ook via internet. Dat blijkt een onderzoek dat Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, uitvoerde bij 450 KMO's.

(belga) Tachtig procent van de Vlaamse kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) beschikt over een eigen website. Ongeveer een vierde daarvan biedt ook producten aan op die webstek. Slechts bij een minderheid is het mogelijk om rechtstreeks via de site te betalen.

De grootte van de onderneming blijkt geen invloed te hebben op de onlineactiviteit. Ook de sector is relatief onbelangrijk. Enkel de distributiesector steekt er bovenuit, de andere branches houden elkaar in evenwicht.

Omdat Unizo de verkoop via het internet wil aanmoedigen, heeft het een gids uitgebracht met juridische en praktische informatie voor KMO's die zich aan e-commerce willen wagen. De organisatie vraagt de overheid om het gebruik van de elektronische identiteitskaart aan te moedigen. Dat moet de veiligheid en het vertrouwen in kopen en verkopen via het internet aanzwengelen.

In België kan een onlineverkoper binnen de zeven dagen na de aankoop geen betaling eisen van de consument. Unizo vraagt een intrekking van die regel omdat hij bedrijven volgens hen afschrikt om een internethandel te beginnen. De wet werd ingevoerd om de Europese richtlijn die een bedenktermijn van zeven dagen stipuleert, in Belgisch recht om te zetten.

(foto belga)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud