Groot onderzoeksbudget is geen garantie voor succes

(tijd) - De omvang van het onderzoeksbudget van een bedrijf speelt vrijwel geen enkele rol in het succes van een bedrijf. Innovatie is niet de sleutelfactor voor een hogere omzet of een beter rendement. Dat leidt De Tijd af uit een studie bij 1.000 bedrijven die samen 384 miljard dollar (320 miljard euro) aan onderzoek hebben uitgegeven.

De studie werd uitgevoerd door strategieadviseur Booz Allen Hamilton en de resultaten werden dinsdag bekendgemaakt. Booz Allen selecteerde in zijn steekproef de 1.000 bedrijven die het meest investeren in onderzoek. De studie stelde wel vast dat het onderzoeksbudget toeneemt, naarmate de directie overtuigd is dat innovatie de motor is van het succes van het bedrijf.

Criterium

Opvallend is dat er statistisch niet kon worden aangetoond dat er een relatie is tussen de hoogte van het onderzoeksbudget en de succesfactoren van een onderneming. 'Er bestaat geen eenvoudige manier om de innovatie op een hoog peil te houden. Het onderzoeksbudget is daartoe zeker niet het enige of toonaangevende criterium', zegt Barry Jaruzelski, ondervoorzitter van Booz Allen. De manier waarop het onderzoeksgeld wordt uitgegeven is zeker belangrijker dan de omvang ervan.

Veel geld aan onderzoek uitgeven, garandeert geen resultaat. De 10 procent bedrijven die het meest aan onderzoek uitgaven, presteerden niet beter dan de rest.

Maar ook een te krap budget kan schaden, blijkt ook uit de studie. De 10 procent bedrijven die het minst aan onderzoek uitgaven, haalden ook duidelijk minder omzet, winst en dividend dan het gemiddelde.

Hoewel de omvang niet beslissend is, neemt het jaarlijkse onderzoeksbudget van de grootste 1.000 bedrijven wel zienderogen toe. Die stijging van het onderzoeksbudget bedraagt 6 procent per jaar sinds 1999 om in 2004 uit te komen op 384 miljard dollar. De jongste drie jaar bedraagt die stijging zelfs meer dan 11 procent.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud