Helft Europese bedrijven beschikt niet over ICT-noodplan

(belga) - Vierenvijftig procent van de Europese bedrijven beschikt niet over een formeel 'disaster recovery plan'. Bovendien kan bijna de helft van de ICT-verantwoordelijken de kosten van dataverlies niet in kaart brengen. Dat blijkt uit een onafhankelijk pan-Europees onderzoek dat in opdracht van Unisys is uitgevoerd bij 200 bedrijven met meer dan 500 medewerkers.

Uit het onderzoek dat in het tweede kwartaal van 2003 werd uitgevoerd door het Engelse onderzoeksbureau Taylor Nelson komt naar voor dat 54 procent van de Europese bedrijven geen computer-noodplan heeft dat de volledige IT-infrastructuur dekt. 18 procent heeft zelfs helemaal geen disaster recovery plan. Dat betekent dat wanneer iets fout gaat met het IT-systeem alle gegevens onherroepelijk verloren gaan.

Bovendien wees het onderzoek uit dat 67 procent van de informaticadirecteurs het lastig vindt om de kosten van verloren data te berekenen. Dat betekent volgens Unisys dat zij de mogelijkheden missen om op die manier de kosten terug te dringen. Daarenboven geeft bijna 34 procent aan dat disaster recovery-plannen niet worden getest, zelfs niet voor bedrijfskritieke technologie.

"De situatie in België ziet er niet rooskleuriger uit, twee derde van de Belgische bedrijven heeft geen degelijk disaster recovery plan", zegt Luc Golvers van de Belgische Club voor Informaticaveiligheid (BELCLIV). Uit een onderzoek van BELCLIV uit 1998 blijkt dat 31 procent van de Belgische ondernemers niet over een dergelijk plan beschikte. 36 procent heeft wel een plan, maar heeft dit nog nooit getest. 23 procent test het plan eens per jaar en amper 9 procent test meerdere malen per jaar.

Volgens Golvers zijn de negatieve resultaten te wijten aan het feit dat een dergelijk plan moeite, tijd, energie en investeringen kost. "Mensen zijn zich te weinig bewust van het belang ervan. Pas als er iets fout gaat, beseft men wat de gevolgen zijn en wordt erin geïnvesteerd".

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud