Jacht op talent geopend!

Een lage mobiliteit op de arbeidsmarkt maakt de oorlog om het talent tussen bedrijven heviger. Onderzoek wijst uit: slechts 7 op de 100 werknemers staan open voor een snelle jobwissel.

(tijd) - Slechts 7 procent van de bedienden en kaderleden is geneigd binnen een jaar van werk te veranderen, blijkt uit een onderzoek. De mobiliteit op de arbeidsmarkt is historisch laag. En net nu krijgen bedrijven het steeds moeilijker om vacatures in te vullen. Volgens Insilencio, specialist in hr-communicatie, moeten bedrijven hun rekruteringsaanpak omgooien en hun jobs beter verkopen.

De oorzaken van de 'war for talent' zijn bekend. Door de vergrijzing stromen meer arbeidskrachten uit dan in de arbeidsmarkt. Bovendien komen steeds minder bachelors op de markt. De helft van de bachelorstudenten overweegt verder te studeren.

Het onderzoek van het onderzoeksbureau Insites in opdracht van Insilencio legt de vinger op een minder bekend pijnpunt. Uit een peiling bij 959 bedienden en lagere kaderleden blijkt dat de overgrote meerderheid gebeiteld zit bij zijn werkgever. Slechts 7 procent overweegt een overstap binnen een jaar. 34 procent van de ondervraagden denkt eraan binnen vijf jaar een andere job te zoeken en 43 procent overweegt pas binnen tien jaar te switchen.

Comfortzone

Wim Demessemaekers van Insilencio merkt op dat werknemers vandaag liever in hun comfortzone blijven. 'Dat is merkwaardig. Eind jaren negentig woedde ook een oorlog om talent en toen zagen we dat mensen gingen jobhoppen. Vandaag gebeurt het omgekeerde.'

Volgens Demessemaekers zitten in vergelijking met enkele jaren geleden veel mensen 'op de juiste plaats'. 'In de periode 2004-2006 zijn veel mensen van job veranderd, toen het na een korte dip opnieuw beter ging met de economie. Bovendien is de trend om tot elke prijs carrière te maken afgezwakt. Nu hechten werknemers almaar meer belang aan een goede balans tussen werk- en privéleven.'

Opvallend is dat 28 procent van de respondenten een hoger loon geen absolute noodzaak vindt voor een nieuwe job. 29 procent is bereid loon in te leveren om dichter bij huis te kunnen werken.

Dooddoener

Bedrijven moeten meer oog hebben voor de drempels van latente werkzoekenden. 'Lange sollicitatieprocedures met veel rondes zonder garantie op een goede uitkomst zijn een dooddoener voor kandidaten die al een vaste baan hebben. Vereenvoudig de procedure en informeer kandidaten over wat hen te wachten staat.'

Voorts wordt in advertenties te veel de nadruk gelegd op harde competenties en harde voordelen voor werknemers, zoals loon en promotiekansen. 'Werkgevers aarzelen softe troeven, zoals de mogelijkheid om deeltijds te werken, uit te spelen. Ze willen er liever niet publiekelijk mee geassocieerd worden. Nochtans is dat de weg die ze moeten inslaan.' GDC

Recruteringstips

1. Besteed aandacht aan uw imago als werkgever.

2. Vereenvoudig uw sollicitatieprocedures en maak ze transparant. Kandidaten meoten weten wat hen te wachten staat.

3. Speel vanaf het eerste contact met potentiële kandidaat 'softe troeven' uit, zoals de mogelijkheid tot thuiswerk of deeltijds werk. Ook informatie over de sfeer en de werk-privébalanskan latente werkzoekenden overtuigen.

4. Hou je medewerkers in je bedrijf. Doe aan interne employer branding.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud