Klikfraude maakt adverteerders leven zuur

Bedrijven maken graag reclame op het internet vanwege de meetbaarheid en de effectiviteit. Maar de valkuilen van online adverteren, worden steeds groter. Krijgen Belgische ondernemers straks ook af te rekenen met klikfraude?

(tijd) Het tegenwoordig zo populaire concept waarbij de adverteerder een honorarium betaalt aan Google, Yahoo! of MSN zodra op zijn 'gesponsorde' link wordt geklikt, is meteen ook erg onderhevig aan frauduleuze praktijken. Concurrenten en malafide ondernemers maken er een sport van constant op die links te klikken, waardoor het reclamebudget van de adverteerder wegspoelt naar Google, MSN of Yahoo!, terwijl hun site eigenlijk nauwelijks werd bezocht door echte potentiële consumenten. Adverteerders betalen immers per klik op hun reclameboodschap, in de overtuiging een geïnteresseerde surfer aan de haak geslagen te hebben.

In werkelijkheid komen heel wat kliks van zogenaamde 'kliksweatshops' in Oost-Europa, Maleisië en India, waar mensen de hele dag niets anders doen dan op internetadvertenties klikken, zo kwam het blad Business Week onlangs te weten.

Andere fraudeurs gebruiken een stukje software, waardoor het automatisch gaat. Geschat wordt dat wereldwijd 10 tot 20 procent van alle 'kliks' vals is. In Nederland zou het percentage al tussen 3 en 5 procent schommelen. Google richt zich met zijn advertentiemodel ook nadrukkelijk op KMO's, die tegen een bescheiden kost en zonder tussenpersonen hun reclame op het internet kunnen plaatsen. Google verkoopt advertenties aan sterk variabele tarieven per klik, onder meer bepaald door de populariteit van het zoekwoord waarnaast de advertentie moet verschijnen. Omdat klikfraude de tarieven scheeftrekt, worden dus ook bescheiden adverteerders het slachtoffer van de fraudepraktijken.

In België zou het nog meevallen met frauduleuze onlinepraktijken. De grote reclameregies hebben nog geen weet van klikfraude. Een bedrijf als Google haalt al 50 procent van zijn omzet uit reclamegeld via de zoekfunctie en gesponsorde links', legt topman Alain Heureux van het Interactive Advertising Bureau uit. 'Het is dus normaal dat wordt geprobeerd daar misbruik van te maken. Maar in België zijn nog geen gevallen bekend. Nu gaat Google in de komende maanden wel zwaar investeren in ons land, en kunnen we dus wel met klikfraude te maken krijgen. Veel bedrijven zijn er alleszins bang voor.'

Intussen menen mensen als de Amerikaanse obligatiespecialist Bill Gross (Pimco) dat klikfraude een blijvende smet zal werpen op het gangbare onlineadvertentiemodel. Hij is van oordeel dat adverteerders vroeg of laat zullen overschakelen op een nieuw model, de zogeheten cost-per-action (CPA): de adverteerders betalen slechts wanneer een klik ook daadwerkelijk leidt tot een actie zoals een verkoop of een registratie. Het marketingconcept van Google zou zijn beste tijd gehad hebben.

Google ziet de bui al hangen, en komt daarom de adverteerders tegemoet. Sinds kort kunnen die 'zien' hoe vaak hun advertentie ongeldig werd aangeklikt. De 'valse' clicks worden niet meer aangerekend. 'Sinds een half jaar experimenteren Google en Yahoo! in Amerika ook met een soort certificaat, en proberen ze websites op voorhand te labelen, om misbruiken tegen te gaan', zegt Heureux nog. 'Maar beide bedrijven zien allicht ook wel brood in het CPA-alternatief van Gross. Dat cost-per-clicksystemen op banners de aanleiding zouden geven tot misbruik, hadden we allemaal zien aankomen. Maar zo lang ergens geld mee verdiend wordt, zal er misbruik van gemaakt worden. Dat zie ik niet meteen veranderen.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud